Miljöpartiet de Gröna i Stockholms stadshus

Emilia Hagberg och Per Olsson föreslås som gruppledare för Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2010 12:08 CEST

Stärkta av framgångarna i valet 2010, då Miljöpartiet fick flest nya mandat i Stockholms kommunfullmäktige, laddar Miljöpartiet nu om och ställer in siktet på aktiv opposition och majoritetsskifte 2014.

Miljöpartiets främsta politiska ledning i Stockholms stad utgörs av borgarrådet tillsammans med två gruppledare (varav en man och en kvinna). Den politiska ledningen driver politik utifrån det av medlemmarna antagna politiska programmet för Stockholms stad (2010-2014).

Valberedningen, i Miljöpartiet Stockholms stad, föreslår Emilia Hagberg och Per Olsson till gruppledare för Miljöpartiet de gröna i Stockholms stad. Valberedningen var inte enig i sitt beslut.

Emilia Hagberg har de senaste fyra åren arbetat som gruppledare för Miljöpartiet och föreslås nu fortsätta detta arbete även kommande mandatperiod. Emilia Hagberg har under de senaste åren arbetat med bl a stadsplaneringsfrågor, trafik- och miljöfrågor och är mycket fokuserad på att driva dessa vidare. Emilia Hagberg har en magisterexamen i geovetenskap och hon fick tillräckligt många kryss för att bli personvald till kommunfullmäktige.

Per Olsson har den senaste mandatperioden varit Miljöpartiets representant i utbildningsnämnden och Per blev invald i kommunfullmäktige i det nu genomförda valet. Per Olsson har en gedigen ledarskapserfarenhet från framförallt olika organisationer. Bland annat har han varit generalsekreterare för LSU och ordförande i International Mosaic Committee. Per Olsson har de senaste tre åren varit ledamot av Miljöpartiets styrelse i Stockholm.

Valberedningen har sedan tidigare föreslagit Per Bolund till borgarråd. Val av borgarråd och gruppledare sker på medlemsmötet den 6 oktober.

MILJÖPARTIET DE GRÖNA I STOCKHOLMS STADSHUS
Ragnar Östbergs Plan 1, 105 35 Stockholm