Universal Music Sweden

Eminem dominerar världens listor med nya albumet MMLP2

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2013 06:22 CET

Efter succéalbumet ”Recovery” - 2010 års mest sålda album i alla kategorier - är Eminem tillbaka. Det nya albumet The Marshall Mathers LP2 är fortsättningen på 2000-talets mest sålda hiphop-album, The Marshall Mathers LP (2001). Mottagandet blev minst sagt varmt, Eminem är nu Spotifys mest spelade artist och singeln ”The Monster” feat. Rihanna toppar deras singellista.

Albumet MMLP2 dominerar topplistor världen över och klev rakt in som #1 på iTunes i 73 länder, Sverige inkluderad.

Men framgångarna slutar inte där. Första singeln ”Berzerk” som är producerad av Rick Rubin, toppade iTunes i Sverige samt ytterligare 37 länder. Singeln har även sålt platina i USA, Australien samt dubbel-platina i Kanada.

Den aktuella singeln The Monster är nu #1 på iTunes i över 20 länder inkl. Sverige och topp 10 i 56 länder. Som om det inte vore nog ligger nu 17 spår med Eminem på Spotifys topp 100.

"Eminem har aldrig någonsin rappat bättre. Och för att vara ärlig har ingen annan gjort det heller." -Gaffa

"Eminems rap har aldrig varit vildare än på nya skivan. Varje stavelse glöder, varje rim slungas ut i stratosfären av hans turbotunga." DN

"När allt faller på plats finns det få artister som kan beröra såsom Eminem, och här finns många sådana stunder. Slim Shady är långt ifrån uträknad."Svenska Dagbladet

"The Marshall Mathers LP 2 är mörker, humor och eftertänksamhet." –  GP