KFUM Sverige

Emmaboda är Årets Ungdomskommun!

Pressmeddelande   •   Dec 02, 2012 12:11 CET

Några kommuner klättrar rejält och andra faller tungt i KFUMs ungdomskommunranking. Bakom statistiken döljer sig en verklighet där kommunernas ambitioner får direkta konsekvenser för barn och unga.

Grattis säger vi till Emmaboda kommun som toppar årets ungdomskommunranking. Samtidigt ställer vi oss frågan hur kommunen praktiskt arbetar för att satsa brett på verksamhet för barn och unga?

"Vi måste se till hela familjen och vi börjar redan när barnen är små", säger Ann-Marie Fagerström, kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Emmaboda kommun. Hon tillägger samtidigt att det långsiktiga arbetet för barn och unga bara har börjat och att kommunen fortsätter arbeta mot målet.

Att arbeta långsiktigt och värna om bredden i verksamheten är primärt för Emmaboda kommun. Det handlar om att våga satsa och kontinuerligt skjuta till medel och resurser för att kommunens verksamhet ska utvecklas för invånarnas bästa.

"Det betyder mycket hur unga mår", säger Ann-Marie och lyfter vikten av Ungdomsstyrelsen enkätverktyg LUPP som ett sätt att följa upp kommunens ungdomspolitik.

Det personliga mötet och kontakten mellan unga och kommunens tjänstemän och förtroendevalda är viktigt för ungas möjlighet till inflytande. Aktuella projekt har gett unga möjligheter att påverka kommunens verksamhet. Ett konkret exempel är den lokala bowlinghallen där kommunen hyr tider för att erbjuda unga att spela till reducerat pris. Sammantaget har Emmaboda kommuns sätt att arbeta lett dem till toppen av årets ungdomskommunranking. Ännu viktigare är att kommunens sätt att tänka leder till meningsfulla mötesplatser för barn och unga.

En kommun kan visa upp goda exempel, men vad händer när vi granskar lite bredare? 2012-års Ungdomskommunranking sätter fokus på tre särskilt angelägna frågor som har stor betydelse för hur meningsfulla mötesplatser för unga kommer att utvecklas de kommande åren:

- Vikten av trygga mötesplatser för unga
- Det offentligas stöd till föreningslivet
- Förutsättningar för breddverksamhet

KFUM har över 125 års erfarenhet av socialt arbete med barn och unga. För oss är ungdomskommunrankingen inte ett mål utan ett viktigt verktyg för att skapa verklig förändring. För KFUM är ungdomskommunrankingen både en utmaning och en inbjudan skickad till Sveriges samtliga kommuner. Låt oss tillsammans prata om hur vi arbetar bredare för våra barn och unga - de som är Framtiden just nu!

KFUMs Ungdomskommunranking hittar du här:

Vi erbjuder mötesplatser och skapar mening för både stunden och framtiden - utifrån ledorden Body, Mind & Spirit. KFUM kallas globalt för YWCA och YMCA och involverar 70 miljoner människor i över 130 länder. I Sverige har vi mer än 60 000 medlemmar som engagerar sig i idrotter, scouting, fritidsgårdar, lägerverksamhet, musik, kultur, internationellt utvecklingssamarbete mm. KFUM Söder Fryshuset i Stockholm är vår största lokalförening.