Film i Väst AB

Emmy till tv-serien Millenium

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2011 14:16 CET

Foto: Yellow Bird
Vid måndagens Emmygala i New York tilldelades tv-serien Millennium en Emmy i kategorin Bästa miniserie. De sex Millennium-avsnitten har regisserats av Daniel Alfredson och Niels Arden Oplev och serien visades i SVT våren 2010.

- Det här är världens finaste tv-pris. Det är oerhört glädjande och stort med ett sådant erkännande. Det visar att vi i Sverige har förmågan att hävda oss i den internationella konkurrensen, säger Annie Wegelius, programdirektör på SVT och Mikael Wallén, vd på Yellow Bird i ett uttalande som publicerats på Svenska Filminstitutets webbplats.

Noomi Rapace och Michael Nyqvist hade även nominerats i skådespelarkategorierna för sina roller som Lisbeth Salander och Mikael Blomkvist, men den här gången fick de vara utan pris.

Producent för långfilmerna Män som hatar kvinnor, Flickan som lekte med elden och Luftslottet som sprängdes samt tv-serien Millennium är Søren Stærmose på Yellow Bird. Film i Väst har varit med som samproducent liksom SVT, Nordisk Film och ZDF Enterprises.

International Emmy Awards delas varje år ut av The International Academy of Television Arts & Sciences. Priserna går till de bästa av de TV-program som är producerade och initialt sända utanför USA

Film i Väst skapar förutsättningar för filmproduktion genom att bidra till finansieringen av filmprojekt. Investeringen i den enskilda filmen gör Film i Väst till samproducent och delägare och i dag är Film i Väst en av de mest framgångsrika regionala filmfonderna i vår del av världen.

Film i Väst i korta drag
Ägs av Västra Götalandsregionen
Omsättning: ca 95,5 MSEK (2010)
Uppdragsgivare är Västra Götalandsregionens regionala utvecklingsnämnd och Västra Götalandsregionens kulturnämnd.