Empire Dogs

Empire Dogs - Sista spelningen

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 13:50 CEST

Den 12 juni spelar Empire Dogs live för sista gången. Efter två fullängdsalbum, en EP och oändligt turnerade tar nu bandet avsked med stor fest på Debaser Medis i Stockholm. Under kvällen vänder skivaktuelle Sylvester Schlegel skivor.

Empire Dogs bildades i början av 2000-talet. Efter flitigt gigande både runt om i Sverige och på Stockholms alla klubbscener fick bandet skivkontrakt hos César Vidals (Ceasars) nystartade skivbolag Nightlife Records. En EP, The Dogs, spelades in i Göteborg med Kalle Gustafsson Jerneholm (Soundtrack of Our Lives) och Pop-Lars (Broder Daniel) 2002 som spelades flitigt på både i TV och radio. Därefter släppte bandet 2004 sitt debutalbum Love Attacks!!! som fick idel hyllningar i pressen.

Ett intensivt turnerande följde i Sverige och England och bandet befann sig 2006 ända borta i Indien. Det var under dessa turnéer bandet fick ryktet att vara Sveriges bästa liveband.

2010 släpptes uppföljaren Happy Go Lucky, bland annat med Come On You Preachers – duett med Ola Salo. Kort därefter slutade Empire Dogs att aktivt verka som band.

10 år efter Love Attacks!!! gör nu Empire Dogs sin sista spelning någonsin…

Debaser Medis, Ballroom
Torsdag 12 juni

Empire Dogs bildades år 2000. 2004 släpptes debutalbumet "Love Attacks!!!". 2007 påbörjade bandet arbetet med album nummer två och jobbade tillsammans med producenterna Fabian Thorsson och Jocke Åhlund. Albumet gavs titeln "Happy Go Lucky" och till den har dessutom The Arks Ola Salo bidragit med sin sång.