EMU-ANSLUTNING KAN ÖKA KOSTNADERNA FÖR STOCKHOLM

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2003 16:25 CEST

2003-06-23 Vänsterpartiets kansli, Jens Holm. pressekreterare, 508 2951, 070 4729519

Ett ja till EMU den 14 september kommer troligen att leda till ökade utgifter för Sveriges kommuner. Det finns ännu ingen uträkning på hur mycket en anslutning skulle belasta Stockholms stads budget. Vänsterpartiet vill nu att sådana siffror tas fram och lämnar därför idag in ett utredningsuppdrag till utredningstjänsten i Stockholms stad.

- En euroomställning skulle troligen leda till stora kostnader för staden i byte av datorsystem, personalutbildning och ombygge/byte av vissa avgiftssautomater. Man kan också misstänka att kommunerna kommer att belastas en del av bankernas omställningskostnad, som beräknas landa på totalt fyra miljarder kronor. Det här är utgifter som man hittills inte har talat om. Jag tycker nu att det är dags att de kommer upp till ytan, säger Ann-Margarethe Livh, gruppledare för vänsterpartiet Stockholms stad.

- Många befarar också att arbetslösheten kan öka på grund av EMUs hårdare inflationsbekämpningsmål. Jag vill därför också få reda på hur mycket förlorade skatteintäkter en ökning av arbetslösheten med t ex två procent motsvarar för Stockholms stad, fortsätter Livh.

Läs vänsterpartiets skrivelse om omställningskostnader vid euroomställning på:
http://www.vansterpartiet.se/~stockholmsstad klicka på "skrivelser".

Mer info:
Ann-Margarethe Livh, gruppledare, 070-47 29 103