EMU har inget med miljöpolitik att göra

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2003 15:12 CEST

Kristdemokraternas Anders Wijkman och författaren Stefan Edman påstår i en rapport att ett medlemskap i EMU skulle öka Sveriges möjligheter att påverka EU:s miljöarbete. En påstående som är taget ur luften menar Jonas Sjöstedt (v) och Inger Schörling (mp).

- EMU har inget med miljöpolitik att göra. Ja-sidan verkar nu helt ohämmat ta upp vilka ämnen som helst för ett medlemskap. Det är knappast en seriös argumentation som Wijkman och Edman nu för fram, säger vänsterpartiets Jonas Sjöstedt.

- Vi har arbetat i många år i EU konkret med miljöfrågor och vi har aldrig haft ett mindre inflytande för att vi har en egen valuta. Sverige, Danmark och Storbritannien har ett stort inflytande på miljöpolitiken i EU vilket bland annat professor Rutger Lindahl och doktoranden Daniel Naurin vid Göteborgs universitet visat på ett tydligt sätt i DN, säger Inger Schörling, miljöpartiet.

- Vi delar miljöminister Lena Sommestads uppfattning att EMU kan leda till neddragningar i offentliga utgifter som kan drabba miljöarbetet, avslutar Sjöstedt och Schörling.

För mer info kontakta:
Jonas Sjöstedt 070-554 15 21