Beijbom Books AB

En 40-talsfeminist skildrar ett kvinnoliv och attackerar nutida feminister i ny memoar

Pressmeddelande   •  Okt 22, 2013 21:44 CEST

MED SVÄRTAD ÖGONSKUGGA är titeln på Helene Bergmans feministiska memoar, som nu utkommit. Författaren är 40-talist, journalist och feminist. Hon startade det första feministiska kvinnorprogrammet Amanda i lokalradion och var programledare för Sveriges Radios kvinnoprogram, Radio Ellen.

Boken är en självutlämnande berättelse om ett kvinnoliv i vår tid. En bok om sex och kärlek, män och barn, karriär och kvinnokamp. En berättelse med starka känslor: sorg och ilska, upprördhet och vrede. Men också lust och njutning, glädje och lycka.

I ett av bokens kapitel går Helene Bergman till attack mot frontfigurerna i dagens feminism: Gudrun Schyman och Maria Sveland. Frontfigurer som uppmuntrar kvinnlig rädsla i stället för att ge kvinnor mod.

- Det är det kvinnliga modet som är grundbulten i feminismen, fastslår Helene Bergman för egen del.

Varför har du skrivit den här boken?

- Det var Assange-affären som gjorde dagens feminism tydlig för mig. Den innebär att kvinnor är rädda och hatar män. Kvinnor uppmuntras av de feministiskt historielösa frontfigurer.

Du kallar dig klassisk feminist. Varför är du så kritisk mot dagens radikala feminister?

- Det som förenar radikalfeministerna idag är hatet mot mannen. Vi som är klassiska feminister vill älska våra män. Vi vill ha männen på vår sida i kampen för jämställdhet. Vi som är klassiska feminister säger nej till könsrasismen!

Maria Sveland kallar Helene Bergman för "anti-feminist" i sin bok Hatet. Detta kommenterar Helene Bergman så här:

- Jag som i hela mitt liv ägnat mig åt kvinnokamp känner inte alls igen mig i dagens fega, kidnappade egofeminism. Jag har känt ett behov av att berätta hur det var då kvinnokampen började på 60-talet, då inga P-piller fanns, då abort inte var tillåtet och då ingen talade om den kvinnliga orgasmen.

Hur var kvinnorörelsen när du började att engagera dig?

- Kvinnorörelsen var en bejakande folkrörelse, som ville skapa ett bättre samhälle för såväl kvinnor som män - och i förlängningen också för barnen. Då var kvinnor modiga och lustfyllda, energiska och handlingskraftiga. Vi engagerade oss, agerade och uträttade massor. Detta berättar jag om i min bok.

Vem skall läsa boken MED SVÄRTAD ÖGONSKUGGA?

- Alla i 40-talistgenerationen, deras barn och barnbarn. Kanske kan även nya svenskar lära sig något om hur Sverige byggdes upp till ett jämlikt samhälle.

Vad hoppas du att boken skall åstadkomma?

- Att debatten öppnas och vidgas så att alla, såväl män som kvinnor, vågar börja prata om det som ligger oss närmast - våra liv.

Bokförläggare Karl Beijbom, varför har Beijbom Books givit ut denna bok?

- Jag blev rörd, berörd och gripen när jag läste detta manuskript. Så sant, så äkta. Ett kvinnoliv skildrat med den goda journalistens kristallklara prosa. En berättelse där alla i 40-talistgenerationen kommer att känna igen sig och där deras barn och barnbarn får veta hur det egentligen var. Jag hoppas också att Helene Bergman, klassisk feminist, med sin bok skall skapa en uppfriskande och het debatt med nutida feminister. En debatt som vi alla kommer att följa med största intresse.

Kontakt med författaren: Helene Bergman, 070-731 23 33, helenebergman@me.com

Kontakt med bokförläggaren: Karl Beijbom, 076-775 50 86, karl.beijbom@gmail. com

Beijbom Books är ett familjeförlag som grundades 2009 av Karl Beijbom och hans döttrar. Ett bokförlag med allmän utgivning - aforismer och metaforer, lyriksamlingar och romaner, fackböcker och debattböcker. Vi har utgivit över 20 titlar. En av våra visioner är att bygga broar mellan länder och folk, kulturer och språk. Vi vill vara den språkliga gästfrihetens bokförlag. Några av våra titlar är utgivna under eget förlagsvarumärke i Frankrike och Kanada.