Tjejsamlat

En app för dig som är trött på grabbar

Pressmeddelande   •   Jul 02, 2013 08:00 CEST

Nu släpps iPhone-applikationen Tjejsamlat som har fullt fokus på tjejer!
Tjejsamlat innehåller allt från filmer och TV-serier till bloggar, böcker, tidningar, TV-spel och podcasts. Allt av och med kvinnor i ledande roller. Dessutom hittar du även listor på feministiska samt separatistiska organisationer och föreningar.

Bakom Tjejsamlat står Johanna Grip och Jeanette Eriksson, två nyutexaminerade studenter från Malmö Yrkeshögskola som var trötta på överrepresentationen av män i populärkulturen. Jeanette Eriksson säger "Vi var trötta på att nästan alla stora nya filmer och TV-serier som kommer handlar om män och deras problem, och där kvinnor ofta hamnar i biroller eller som 'ögongodis'. Vi ville helt enkelt skapa en motvikt till grabbarna och göra det lättare att hitta populärkultur med kvinnliga huvudroller."

Tjejsamlat finns ute i AppStore för dig med iPhone, och en Androidversion kommer inom kort. Läs mer på Tjejsamlat.se.

Tjejsamlat är en iPhone-applikation som samlar populärkultur där kvinnor får ta plats. Här finns allt från filmer och TV-serier till bloggar, böcker, tidningar, TV-spel och podcasts. Dessutom finns här feministiska samt separatistiska organisationer och föreningar.