Previa

En av fem lider av pollenallergi: så kan chefen underlätta

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2009 11:12 CEST

Nästan 20 procent av landets vuxna befolkning lider av pollenallergi. Nu när vårvärmen kommer på allvar och björkarna slår ut kulminerar allergibesvären för många. Allergin ger symtom som rinnande ögon, snuva och trötthet. Hälsoföretaget Previa tipsar om vad arbetsgivaren kan göra för att underlätta för de anställda som är drabbade.

- Under vår och försommar drabbas en stor del av personalen på arbetsplatserna av pollenallergi. Allergin leder ofta till trötthet och koncentrationssvårigheter. Är man dessutom stressad eller lite förkyld kan reaktionen bli ännu starkare. Som chef är det bra om man kan underlätta för den drabbade under pollenperioden, säger Michael McKeogh, företagsläkare och medicinskt ledningsansvarig på Previa.

Previas fem tips till arbetsgivaren under pollensäsongen:

1. Vädra inte. Håll fönstren stängda. Luften utomhus bär med sig pollen.

2. Stanna inne. Håll gemensamma aktiviteter inomhus. Fysiska utomhusaktiviteter kan leda till att allergin förvärras.

3. Tipsa om hjälp. Om inte receptfria läkemedel hjälper bör den drabbade kontakta sjukvården.

4. Minska belastningen. Stress och andra påfrestningar kan förstärka den allergiska reaktionen. Försök att undvika hög arbetsbelastning under pollenperioden.

5. Motverka smittspridning. Även förkylning kan förstärka den allergiska reaktionen. Försök att motverka smittspridning genom god hygien på arbetsplatsen.

För mer information, kontakta:

Michael McKeogh, företagsläkare och medicinskt ledningsansvarig på Previa: 08-627 42 08, 070-522 21 65, michael.mckeogh@previa.se

Katrin Malm, marknads- och informationschef, Previa: 08-627 43 60, 070‑646 1090, katrin.malm@previa.se

Previa är Sveriges ledande företag inom företagshälsovård. Genom att erbjuda tjänster inom hälsa, arbetsmiljö, rehabilitering och ledarskap hjälper vi företag och organisationer att skapa goda resultat och öka sin konkurrenskraft. Previa har 1000 anställda på 70 orter i hela landet och anlitas av 6000 arbetsgivare med 914000 anställda. Previa ägs av Tryghedsgruppen i Danmark och omsatte 885 miljoner kronor under 2008. Läs mer på www.previa.se