Topaz Sound AB

"EN AV SKAPARNA OCH HUVUDPERSONERNA I BIOAKTUELLA (SF) SVENSK-KUBANSKA FILMEN " EL MEDICO-THE CUBATON STORY", TILL SVERIGE, TILLGÄNGLIG FÖR INTERJUV + FÖRSTA SVENSKA RESTAURANTEN PÅ KUBA

Pressmeddelande   •   Okt 22, 2012 00:54 CEST

PRESS RELEASE
Havanna 21 Oktober 2012

Michel Miglis, som kom på idén, är en av huvudrollsinnehavarna och en av skaparna till den nya Svensk-Kubanska filmen “EL MEDICO - THE CUBATON STORY” (Länk: TRAILER), med premiär på svenska biografer (SF) den 2a November, finns tillgänglig för intervjuer mellan den 22 Oktober - 8 November.

Filmen vann 1a pris i New York (Länk: http://www.reuters.com/article/2012/08/19/idUS35191+19-Aug-2012+MW20120819 ) och har fått stor uppskattning på festivaler runt om i världen så som Korea, Argentina, England och Brasilien. Regi: Daniel Fridell (Sökarna, Under ytan, Säg att du älskar mig)

Michel har också 2012 startat och driver den första Svenska restaurangen på Kuba, “CASA MIGLIS” (Länk: http://www.webhotels.se/members/casamiglis/ )

Michel Miglis har musik/film-företaget “TOPAZ” tillsammans med Rodrigo Pencheff (Infinite Mass, Crossfire, Rigo & The Topaz Sound) och har regisserat och producerat många musikvideos med svenska och internationella artister på Kuba sedan 1999 som tex: Teddy Bears, Cesars Palace, Carola, Dr. Alban, Arash, Razmus, A-Teens.

Han är upphovsman till varumärket “CUBATON” som globalt är det mest kända för ung kubansk musik. Michel/ Topaz producerade den första officiella CD-skivan med kubansk reggaeton, “CUBATON - Reggaeton a lo Cubano” (Warner Music 2002) som kom att starta en stor musikalisk förändring på ön och som idag inneburit en övergång från traditionell musik som Salsa och Bolero till nuvarande Reggaeton och Timba. Detta kan man kalla Svensk musikhistoria på Kuba.

Kontaktperson för att boka interjuv med Michel Miglis:
Fatima Churgi
Mail: fatima@formego.com

Länkar till tidigare artiklar:
Vagabond: http://www.vagabond.se/Redaktionellt/Resmal/Centralamerika-Vastindien/Kuba/Heta-toner-fran-Havanna/
Gotlandstidningen: http://www.helagotland.se/noje/default.aspx?articleid=7891553