Medicinsk Ordbok Sverige AB

David Eberhard - en av Sveriges uppmärksammade författare börjar blogga på Medicinskordbok.se

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2009 09:00 CET

Det blev ett himla liv i år när David Eberhard, debattör och överläkare på Psykiatri Nordost vid Danderyds sjukhus, kom ut med sin andra bok ”Ingen tar skit i de lättkränktas land”. David Eberhard är en tuff debattör som ständigt tar upp angelägna ämnen och har bland annat publicerats i DN, Expressen och Newsmill. Nu börjar han blogga på Medicinskordbok.se

I sitt första blogginlägg skriver David Eberhard så här:

Förutom mitt ordinarie arbete som psykiater har jag ägnat åtskilliga nätter åt att skriva böcker. 2006 kom ”I trygghetsnarkomanernas land” där jag definierade ett kollektivt tillstånd som jag kallar för ”Det nationella paniksyndromet”. Ett tillstånd som jag menar drabbat många länder i västvärlden idag. Ett tillstånd som präglas av panik inför nästan farliga saker och som gör att länder börjar lagstifta bort allt som är det minsta osäkert. Men också ett tillstånd som präglas av agorafobi (precis som paniksyndrom för individen). En agorafobi som yttrar sig som undvikandebeteende och konflikträdsla samt en tendens att blanda ihop kravlöshet med snällhet.

Många har känt igen sig i min beskrivning. Boken har sålt i närmare 60 000 exemplar och fortsätter att generera ett stort intresse. När jag våren 2009 kom ut med uppföljaren ”Ingen tar skit i de lättkränktas land” blev jag däremot starkare ifrågasatt. Det är väl okej att hävda att den moderna människan söker alldeles för mycket trygghet. Men att, som jag gör i min nya bok, dessutom hävda att vi söker alldeles för mycket rättvisa och att det dessutom är kopplat till politiskt korrekta föreställningar om människors likhet istället för jämlikhet; det visade sig vara för mycket för en del inom kultureliten.

Har man dessutom offentligt gått ut och bett att en konststudent ska klippa sig och skaffa sig ett jobb istället för att fejka psykoser på en psykakut så har man definierat sig själv som en lättkränkt kulturkonservativ drummel. Och här är jag. Er nye bloggare.

Om Medicinsk Ordbok

Sveriges första oberoende medicinska ordbok med över 10 000 medicinska termer att söka bland. Sidan baseras på Medicinsk fickordbok som gavs ut första gången 1927 av en av Sveriges första kvinnliga läkare och används flitigt inom vården och bland studerande. Medicinsk ordbok på nätet vänder sig även till en upplyst allmänhet. På sidan debatteras aktuella ämnen inom vården via den egna bloggen, twitter samt i forumet. Innehållet på medicinskordbok kan redigeras av besökarna men granskas redaktionellt före publicering.

Sveriges första medicinska ordbok på nätet.