MK Food

En berättelse om mat och entreprenörskap

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2010 22:43 CET

Jag och Peter har känt varandra hela livet och delar många fantastiska minnen. Redan som små hade vi långtgående entreprenörsplaner. Ett exempel var när vi fiskade abborre med nät ute på landet och insåg hur högt kilopriset var inne i Öregrund. Vi skulle bli rika! Tyvärr stötte vi på en del logistiska hinder som var svåra att övervinna för två 10-åringar, så det blev inte så mycket av våra planer den gången.

Dryga 10 år senare hade vi mognat något och kom på en ännu mer lysande idé. Min farmor Ningtsu flyttade som 18-åring från Sichuan i västra Kina till Sverige. När hon kom hit 1949 fanns det inte ens vitlök att tillgå och lagat mat hade hon dessutom aldrig gjort. Men hon var en kvinna som visste vad hon ville och hon visste hur maten från hennes hemtrakt skulle smaka. Kryddor och andra ingredienser fick hon skickat från släktingar i Kina eller köpte dem själv i London. Hon lärde sig snart att laga den mest underbara kinesiska och västerländska maten och hon bjöd ofta gäster från hela världen. Precis som hemma i Kina blev ett måste på familjens matbord en röd olja med hetta från chili och smaksatt med sichuanpeppar som kittlar helt lätt på tungan. Den starka mattraditionen har levt vidare i familjen och jag har vuxit upp med att från ganska tidiga år droppa lite sichuanolja på min mat för att få den där lilla extra smaken. Genom åren har vänner och bekanta alltid älskat att få lite av den röda oljan på sin mat. Vi frågade därför oss själva att om alla vi känner tycker så mycket om den, varför ska inte resten av Sverige också få smaka på vår goda olja? Sträckan från tanke till handling var inte lång och snart var MK Food HB bildat av undertecknad, Per Malmqvist och Peter Kuylenstierna.

Entusiasmen och entreprenörsandan flödade. Vi hittade en stilren liten burk, lät designa en etikett och experimenterade fram det perfekta receptet till vår nygamla produkt; Ningtsus Sichuanolja! Nu återstod frågan om någon skulle vilja köpa vår olja. Vi siktade högt och började med de trevligaste butikerna vi kände till i Stockholm. Vi knackade på hos NK Saluhall, Cajsa Warg och Matdistriktet och frågade om de ville smaka på något spännande. Gissa om vår entusiasm slog i taket när reaktionen blev den samma hos alla tre: Det här var ju riktigt gott, den tar vi in!

Sedan dess har allting gått snabbt framåt och vi har gått från klarhet till klarhet. Idag finns Ningtsus Sichuanolja i 46 butiker runt om i landet. Vi kör demonstrationer i butikerna som alltid är väldigt uppskattade av kunder såväl som butiksägare. Vi har fått massor av positiv publicitet i matpressen med artiklar i fyra av de största mattidningarna. Aftonbladet och Allt om Mat har betygsatt oljan och båda gav den högsta möjliga betyg!

Att vara entreprenörer tycker vi är det bästa som finns och även om det låter enkelt nu när man sammanfattar vårt unga företags historia, så ligger det många timmars jobb bakom och många problem har lösts på vägen. Samtidigt så får vi mycket belöning för den tid och kraft vi lägger ner. Det finns ingen härligare känsla än när man läser en recension som höjer vår olja till skyarna eller träffar någon som brukar använda Ningtsu sichuanolja till någon spännande rätt som vi själva aldrig har prövat.

Avslutningsvis vill jag bara säga att vi sakta men säkert är på väg mot vår vision, att Ningtsus sichuanolja ska finnas på varje svenskt matbord. Och till alla er som funderar på att starta ett eget företag säger jag bara GÖR DET!

Johan Malmqvist

MK Food HB