Akfeo Förlag

En bok om stridsflygaren GUSTAF LÖNNBERG från Kisa av Folke Vernersson

Pressmeddelande   •   Aug 25, 2015 10:02 CEST

På biblioteket i Kisa presenteras den 8 september kl 19 Folke Vernerssons bok om Gustaf Lönnberg. En spännande och intressant skildring om en svensk stridsflygare från Östergötland som deltog på de allierades sida under det andra världskriget.

Boken är utgiven på Akfeo Förlag, Linköping med ekonomiskt stöd från Svensk Flyghistorisk Förening.

GUSTAF LÖNNBERG -- Svensk stridsflygare och dekorerad hjälte i brittiska flygvapnet under andra världskriget

FRAMSIDA                       BAKSIDA                       FÖRFATTARE

INNEHÅLL

Gustaf Lönnbergs liv (1911–1980) liknar i mycket en dramatisk äventyrsfilm, där han mot alla odds genomför riskfyllda uppdrag med livet i behåll. Boken vänder sig inte bara till personer som är flygintresserade utan också till dem som vill möta och fundera över ett spännande människo­öde.

Lönnberg växte upp i Kisa i Östergötland. Han fick anställning hos kapten Albin Ahrenberg och militär flygutbildning vid Roslagens flygflottilj. Under andra världskriget tjänstgjorde han som frivillig pilot i Royal Air Force och placerades som nattjaktpilot med uppgift att slå tillbaka Luftwaffes anfall mot södra England. Lönnberg var sedan testpilot och överlevde flera allvarliga haverier innan han blev bombpilot.

I slutet av maj 1942 tjänstgjorde han som chefspilot på en Wellington-bombare i Medelhavet. Under en torpedattack mot en tysk-italiensk konvoj träffades hans flygplan av luftvärnseld, och han tvingades nödlanda i ett sädesfält på Sicilien. Lönnbergs mor Elin underrättades av RAF om att han troligen omkommit, men hon vägrade tro på att hennes son Gustaf var död.

Efter olika fångläger i Italien lyckades han fly över bergen till Schweiz och kom tillbaka till England 1944. Han tjänstgjorde därefter som transportflygare på långdistansrutten England-Burma/Kina.

Efter krigsslutet fick Lönnberg flera brittiska och franska utmärkelser. Men när han återvände till Sverige 1946, åtalades han för otillåten vistelse utom landet och utebliven adressanmälan. Han frikändes först efter en årslång rättsprocess. Lönnberg arbetade sedan som civil pilot i egna flygbolag. Han avslutade sin karriär som kapten på Vaxholmsbåtarna.

FÖRFATTAREN

Boken är skriven av Folke Vernersson, som varit verksam inom lärarutbildningen som docent, universitetslektor och prefekt vid Linköpings universitet. Han är också kusinbarn till Gustaf Lönnberg och hörde mycket talas om dennes äventyr som flygare under uppväxten. Genom studier av arkivmaterial och intervjuer med Lönnbergs efterlevande breddar författaren bilden av Gustaf Lönnberg som person och ger en krigshistorisk bakgrund till hans upplevelser. Också den idag något märkliga rättegången skildras och analyseras.

ÖVRIGT

Bokens format är 170x240 mm, 180 sidor och inbunden. Den kan köpas in från bland annat nätbokhandeln, Flygvapenmuseum, Svensk Flyghistorisk Förening eller direkt från förlaget Akfeo.

För mer information och beställning av recensionsex, kontakta förlaget: info@akfeo.se

Akfeo bokförlag ger ut skön- och facklitteratur