Fondbolagens förening

En eloge till Finansinspektionen för Gilla Din Ekonomi!

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2012 12:08 CEST

Fondbolagens förening deltar aktivt i det nationella projektet för privatekonomisk folkbildning Gilla Din Ekonomi som samordnas av Finansinspektionen. Delprojektet ”Trygga din ekonomiska framtid” har i dag, den 5 oktober, vunnit priset ”Guldkanten” som delas ut av Statens Pensionsverk till någon som har gjort en viktig insats inom pensionsinformationsområdet.

Föreningen är med i detta delprojekt och utbildar vidareinformatörer i fondsparande. I samarbete med Finansinspektionen har ett utbildningsmaterial och en broschyr om fonder och fondsparande tagits fram. Denna broschyr finns att beställa och läsa påfondkollen.se/jamfor/broschyrer.

”Jag skulle vilja ge en eloge till eldsjälarna på Finansinspektionen som ser till att alla goda idéer inom nätverket Gilla Din Ekonomi leder till konkret handling. Vi uppskattar möjligheten att få ge vårt bidrag till att öka kunskapen om privatekonomi”, säger Pia Nilsson, vd för Fondbolagens förening.

Motiveringen lyder:

"Med begränsade resurser når Finansinspektionens folkbildningsprojekt ut på bred front med saklig, lättillgänglig och pedagogisk information om vad alla borde veta om pensioner. Man visar att samarbeten är framtidens distributionsform och att de breda folklagren visst kan ta till sig information om pensioner utan några särskilda förkunskaper."

Föreläsningarna inom "Trygga Din Ekonomiska Framtid" finns på UR Play:urplay.se/170423

Vid frågor kontakta:

Pia Nilsson, vd Fondbolagens förening

08-506 988 01 / 0709-50 38 60

pia.nilsson@fondbolagen.se

Åsa Drakenberg, Informationschef

08-506 988 06  /  0707-31 00 69

asa.drakenberg@fondbolagen.se

Föreningens medlemmar

Aktie-Ansvar, Alfred Berg Fonder, AMF Fonder, Avanza Fonder, Aviva Investors, Baring Asset Management, Carnegie Fonder, Catella Fonder, Danske Invest, Didner & Gerge Fonder, DNB Fonder, East Capital Asset Management, Enter Fonder, Evli Fonder, Fidelity Worldwide Investment, FIM Fonder, First State Investments, Folksam LO Fond, Franklin Templeton Investments, Handelsbanken Fonder, Holberg Fondene, JP Morgan Asset Management, Lannebo Fonder, Länsförsäkringar Fondförvaltning, Monyx Financial Group, Movestic Kapitalförvaltning, Naventi Kapitalförvaltning, Nordea Fonder, Nordea Investment Funds, Odin Fonder, SEB Fonder, Simplicity, Skagen Fonder, Skandia Fonder, Solidar SICAV, SPP Fonder, Swedbank Robur Fonder, Svenska Lärarfonder, Ålandsbanken Fonder, Öhman Fonder.

Associerade medlemmar

Citi, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå, Morningstar, PwC.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fondbolagens förening är en branschorganisation med uppgift att ta tillvara fondspararnas och fondbolagens intressen.

www.fondbolagen.se

www.fondkollen.se