Socialdemokrater för tro och solidaritet

En frihetlig socialdemokrati bortom industrisamhället

Pressmeddelande   •   Jul 30, 2009 22:02 CEST

Idag inledde ordförande Peter Weiderud Broderskapsrörelsens 62 kongress, i år i Malmö. Han inledde med att hålla ett långt och engagerat tal där ett av fokusområdena var hur rörelsen ska hjälpa det socialdemokratiska partiet att överleva en ny tid. Peter menade att det socialdemokratiska partiet måste bli lika bra på framtiden som vi är på gårdagen. Många, särskilt yngre och särskilt i storstäderna, uppfattar inte socialdemokraterna som ett parti som är i fas med tiden vi lever i.

Den fas vi är i är en brytningstid, vi går

från industrisamhälle till kunskapssamhälle,
från monokulturellt till mångkulturellt,
från modernt till postmodernt,
från nationellt till globalt och regionalt,
från sekulärt till postsekulärt, ett samhälle med andligt sökande.

Utmaningen att anpassa politiken och retoriken till detta måste Socialdemokraterna vara redo att ta. Socialdemokratin måste visa sig mogen för den nya tidens utmaningar. Annars kommer partiet att dö med industrialismen, menar Weiderud.

Läs hela talet här eller se det på video här.

För mer information eller vid frågor:

Peter Weiderud, ordförande, 0733540074
Anna Ardin, pressekreterare, 0733907017 eller anna@broderskap.se

Broderskapsrörelsen är kristna socialdemokrater. Vi är lite rödare, lite grönare. Vi är kristna socialdemokrater och radikala troende som glöder för fred, solidaritet och rättvisa. Läs mer om oss på http://www.broderskap.se