Unifiera Utveckling AB

En god affär - 6 miljoner

Pressmeddelande   •   Apr 20, 2009 16:34 CEST

Alternativ till operation av höftledsartros - en god affär för samhället och patienten!

Under 2007 utfördes 14.000 primära höftledsoperationer till en kostnad av ca 6 miljarder kronor. Då är inte kostnader för sjukskrivning, rehabilitering och arbetsförlust inräknade. Eftersom jag har läkt min höftledsartros till största delen utan operation, anser jag att många inte behöver utföras dvs. stora pengar kan sparas för vården och på onödigt lidande. Om 1% av utförda operationer 2007 hade fått alternativ hjälp till läkning skulle sjukvården ha sparat 6 miljoner kronor!

Diagnos

Under 1999 fick jag värk i ljumskarna första gången, speciellt efter tunga lyft och hård träning. Efter flera år med smärtstillande för inflammationen fick jag diagnosen höftledsartros 2003. På grund av min då ringa ålder var inte en operation av höftlederna aktuell. I remissvaret står "Utöver protesoperation har vi tyvärr inte särskilt mycket att erbjuda annat än fortsatt inflammationsdämpande behandling". Jag remitterades till sjukgymnastik. Läkaren försökte "ge en realistisk bild av vad man kan uppnå med ev. protesoperation". Denna bild blev för mig en framtid i rullstol eftersom omoperation då inte var möjlig. Jag fick också höra att jag aldrig mer skulle kunna jogga eller springa igen. Jag beslutade mig att läka min sjukdom på andra sätt och att kunna jogga och springa igen.

Sjukgymnastik

Läkaren ordinerade sjukgymnastik och under mer än 1 år gick jag regelbundet i sjukgymnastikträning. Jag gick in för att träna upp musklerna så att de skulle bära mina höfter. Men när jag klappade ihop två gånger under träningen förstod jag att något var fel i själva upplägget.

Andra metoder

Mitt sökande efter information och andra metoder att läka höftledsartrosen började. Jag lärde mig att orsaken till artrosen Jag började arbeta med olika metoder för att lära musklerna slappna av. Till en början använde jag rosenrot för att minska smärtan men jag slutade successivt med all smärtstillande.

Resultat

Under 2008 började jag jogga och träna igen. Det var en underbar känsla att kunna springa utan smärta. Jag har varit mer eller mindre smärtfri under 3 år nu. Jag har inte helt läkt själva skadan på höftlederna så att jag fortsätter regelbundet med olika metoder för att läka mina höfter helt.

Tjäna pengar på att samarbeta och hitta olika lösningar

Jag har sparat in de pengar och lidande som normalt följer med höftledsartros. Om bara 140 personer (dvs 1 % av de 14.000 operationer som utfördes 2007) fick hjälp att söka egna vägat till att bli friska skulle staten tjäna minst ca 6 mkr. Detta bara på färre antal operationer. Andra mycket påtagliga vinster är att arbetet för att läka höftleder ger medvetenhet om mycket mer än själva skadan, vilket i sig påverkar hälsan positivt och förhindrar andra sjukdomar. För detta krävs en annan attityd från sjukvården och ett samarbete mellan läkare, sjukgymnaster och andra terapeuter. Det krävs också en helhetssyn på människan som innebär att kropp, psyke och själ är ett och påverkar varandra.

Ajna Signal - Mer information info@unifiera.se, eller 0707193148