Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle

En halv miljon kronor sparad åt medlemmarna

Pressmeddelande   •   Mar 03, 2020 19:33 CET

En halv miljon kronor. Så mycket sparade den juridiska enheten i Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle åt sina medlemmar förra året.

-Vi är väldigt glada över att kunna hjälpa våra medlemmar på det här sättet, säger jurist Martin Hansson.

Jurister och ärendehandläggare på Hyresgästföreningen hjälper dagligen medlemmar med råd och stöd i hyresjuridiska frågor och tvister. Om ett problem inte går att lösa genom överenskommelser med hyresvärden kan våra jurister hjälpa till att driva ärendet vidare till hyresnämnd, tingsrätt och ända upp till hovrätten.

-Vi ser det verkligen som en medlemsnytta att kunna agera juridiskt ombud åt våra medlemmar, säger Martin Hansson.

Den halva miljon som juridiska enheten sparade åt medlemmarna förra året består av olika delar.

-Det kan röra sig om medlemmar som fått felaktiga skadeståndskrav när de flyttar ut från sin lägenhet, medlemmar som får ersättning för brister i sitt boende eller medlemmar som får återbetalning på en oskäligt hög andrahandshyra. När vi lyckas hjälpa en medlem innebär det inte bara medlemsnytta, utan stor arbetsglädje för oss, avslutar Martin Hansson.

---------------------------------

Har du problem i ditt boende och behöver hjälp?
Är du medlem i Hyresgästföreningen kan du alltid vända dig till vår hyresjuridiska rådgivning på telefon 0771-443 443. Där får du råd och hjälp direkt eller slussas vid behov vidare till den juridiska enheten.

Hyresgästföreningen är en demokratisk medlemsorganisation för bostadshyresgäster. Vi är partipolitiskt obundna och har över en halv miljon hushåll som medlemmar. Det gör oss till en av Sveriges största folkrörelser och den främsta företrädaren för hyresgästerna. Vårt mål är allas rätt till en god bostad till rimlig kostnad. Dessutom ska alla hyresgäster garanteras ett boende med trygghet, inflytande och gemenskap. Vi finns representerade i cirka 3 000 bostadsområden. Det finns drygt 11 000 förtroendevalda som har valt att arbeta aktivt för Hyresgästföreningen.