Aktiespararna

En halv miljon kronor till segraren i Börs-SM 2009

Pressmeddelande   •   Dec 14, 2009 15:29 CET

Leif Levon från Älta vann Börs-SM 2009. Leifs segrande portfölj steg med nästan 280 procent. Vinnarreceptet var olje- och gruvaktier och framförallt bioteknikbolaget Diamyd. Leif Levon vinner därmed 500 000 kronor.

Vid avstämningen den 10 december var Leif Levons segrande portfölj värd nästan 17 000 kronor efter en uppgång med makalösa 276 procent under tävlingsperioden (4 500 kronor investerades vid tävlingens start i slutet av mars). Detta kan jämföras med Stockolmsbörsen (OMXS PI-index) som under samma period gick upp med cirka 45 procent.

Levons lyckade omplacering från olje- och gruvaktier, där PA Resources var största innehavet, till framför allt bioteknikbolaget Diamyd Medical låg bakom segern. Leif gjorde bara en omplacering i den vinnande portföljen, men det räckte som sagt hela vägen.

– Djupa kunskaper om bolag, och även lite tur, kan minst sagt ge väldigt hög utdelning. Nu hoppas vi att alla aktieintresserade känner sig utmanade av denna storvinnare, så det blir många som tävlar om mycket pengar och fina priser i nästa års Börs-SM som startar i mars 2010, kommenterar Niclas Reutercrona, tävlingsgeneral.

Totalt var det drygt 4 000 portföljer med i årets upplaga, trots att anmälan gjordes mellan januari och mars – då börs- och kapitalmarknaden fortfarande var relativt dyster och turbulent.

Tävlingsdeltagarna kunde göra ett obegränsat antal omplaceringar mellan början av april och slutet av november. Alla deltagare får förstås behålla sina aktier efter tävlingen, och den genomsnittliga portföljen ökade i värde med nästan 58 procent (bättre än index).

Allt om Börs-SM kan läsas på www.borssm.se.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Niclas Reutercrona, marknadschef Aktiespararen,
tfn 08-50 65 15 32 eller 0708-84 21 08.

Börs-SM är Sveriges största aktietävling där man tävlar med riktiga pengar. Tävlingen, som pågår mellan mars och december, arrangeras av tidningen Aktiespararen och administreras av Aktieinvest FK, båda ägs av Sveriges Aktiesparares Riksförbund.