Jyrki Media

En hök i försvarsdebatten besökte Borås

Pressmeddelande   •   Jun 04, 2014 12:16 CEST

– Jag vill att Sverige snabbt ska gå med i Nato, ta över de 22 JAS-plan som Schweiz tackade nej till och skaffa inte 60 utan 82 nya JAS-plan och 10-12 ubåtar i stället för fem! Den salvan avlossade karlskronabördige Allan Widman, Folkpartiets försvarspolitiske talesman, ledamot i försvarsberedningen, artillerist, reservofficer och tillika ordförande för riksdagens EU-nämnd, när han den 22 maj besökte Borås och talade inför några tiotal medlemmar ur Älvsborgs Regementes Kamratförening.Det var således ingen duvunge som kom på besök, utan en hök som vill lägga ut stororder på en förtjust militärindustri, och få Sverige att överge sin alliansfrihet i fred syftande till neutralitet i krig, genom att ansluta Sverige till kärnvapenalliansen Nato.– Sverige hör naturligt hemma i Nato, påstod han, men det var långt ifrån alla närvarande som höll med om det. Om jag skulle våga mig på en bedömning var snarare majoriteten hellre för ett alliansfritt Sverige och ett Nordiskt samarbete med Finland inom försvarspolitiken.***Efter att några av Karl XII:s karoliner visat upp sig tog Widman till orda och noterade att det i år är flera hundraårsjubiléer:• Det är 300 år sedan som Sverige gick in i Norge• Det är 200 år sedan den förste Bernadotten på den svenska tronen, Napoleons franske revolutionsgeneral Jean Baptiste, förde krig mot Norge• Det är 100 år sedan Älvsborgs regemente I 15 flyttade från Fristad till Borås.Temat och utgångspunkten för kvällen var händelserna i Ukraina och svensk försvarspolitik, och Widman gav några fakta:• Sverige ubildar 4-5000 soldater per år• Sverige har 5400 heltidstjänstgörande soldater och 2700 tidvis tjänstgörande (reservister)• Endast 400 hemvärnsmän vaktar GotlandAllt  detta är bara en bråkdel av vad som fanns för ett par årtionden sedan och flera av de närvarande, varav en general från armén, uttryckte misstro mot den förda försvarspolitiken och tvivlade på Sveriges förmåga till ett långsiktigt och uthålligt försvar på djupet sedan värnplikten avskaffades och inte minst armén mycket kraftigt decimerats.– På den tiden vi hade ett försvar, började en åhörare sin synpunkt och noterade att Sverige helt saknar kvantitet.En tidigare officer på I 15, Jan Andersson, konstaterade att Vietnam vann kriget mot USA för att det i varje buske fanns en soldat med en Kalashnikov.Värnplikten minskades stegvis i Sverige och avskaffades helt 2009, och idag saknas nästan helt manskap till att försvara landet uthålligt på djupet. En liten armé av legosoldater är chanslös jämfört med en hyggligt utbildad och motiverad värnpliktsarmé på flera hundra tusen man, så som Finland har. En yrkesarmé har också inrikespolitiska nackdelar då den delvis kan sägas leva sitt eget liv fjärmat från folket, och kan i värsta fall komma att användas mot det.Jag gjorde själv militärtjänsten som värnpliktig skyttesoldat på I 15 i Borås, och om krig skulle utbryta, vilket Gud förbjude, så är jag helt övertygad om att en alliansfri värnpliktsarmé kan försvara landet åt alla håll långt bättre än någonsin några JAS-plan.

JYRKI SEPPÄLÄ, Frilansskribent, Borås