Add Gender

En jämställd drink rör om i krogkulturen

Pressmeddelande  •  2012-04-23 21:24 CEST

Tävlande: Egenbar.se

Tävlingsbidrag: Den jämställda drinken ”Unisex”

Egenbar.se föddes vid årsskiftet men grundidén med tjänsterna framförallt, tillkom under sommaren 2011. Upphovsmannen Henrik Wiig Pettersson är certifierad bartender och har shakat i branschen i fem år. Henrik halkade in på spåret som företagare via Drivhuset väst i Trollhättan. Visionen är att verksamheten ska växa och få en stabil grund att stå på. Alla ska känna till Egenbar.se och det ska alltid vara lätt för den som vill lära sig konsten att blanda proffsiga drinkar hemma att få möjligheten och den vägledning som krävs för att kunna göra det. ”Egenbar.se vill kunna erbjuda så heltäckande lösningar som möjligt för både amatörer och proffs.” berättar Henrik.

En god vän till Henrik la ett gott ord om Egenbar.se angående tävlingen Hur smakar jämställdhet? och Henrik blev sedan kontaktad av Add Gender och uppmuntrad att lämna in ett bidrag.

”Jag tyckte att det verkade intressant och spännande att delta i en så pass speciell typ av tävling. Att smaksätta ett begrepp som i regel anses vara en politisk fråga och i övrigt är en viktig del av ett fungerande arbetsliv är intressant och lärorikt. När jag fick reda på vilka de andra finalisterna och att jag var finalist blev jag häpen över hur bred tävlingens inriktning var och att det finns många sätt för att framställa denna viktiga fråga.” Menar Henrik. Egenbar.se tävlar med en jämställd alkoholfri drink vid namn ”Unisex” där de vill få oss att diskutera varför en man kan känna sig dum om han beställer en rosa drink eller en kvinna kan känna sig udda om hon beställer en mörk öl.

Henrik berättar att jämställdheten är varierande inom hens bransch. ”Utifrån egen erfarenhet är det tyvärr redan en stämpel på de olika rollerna i branschen” påpekar hen och fortsätter ”bartendern är antingen tjej eller kille och killen antas alltid veta mest och är bäst på att göra drinkar.” Hen vill gå bort från tvånget om att arbetsplatserna ska ha jämställda siffror och mer se till att människorna som utgör siffrorna ska känna sig bekväma och trivas i sin situation. ”Sen är det då självklart en fördel om lika många män som kvinnor får glädjen av att jobba på samma jämställda arbetsplats. Men den djupare jämställdheten utgörs av människorna i organisationen, det glöms ofta bort i debatten.” Menar hen.

Henriks råd till branschen är att inte gå efter enbart utseende på folk som anställs för att arbeta ut mot kund. En del krögare arbetar efter den oskrivna “mallen” som de anställdas kriterier måste matcha mot. Gå efter kompetens och våga anställa yngre som har intresse för branschen. För att få en förändring måste folk som vill och passar för yrket få möjlighet att prova och då ska varken kön, sexualitet, ursprung eller färg utgöra något hinder så länge intresse för mat och dryck finns.

”Alla ska kunna blanda en drink eller kunna laga mat för den delen, så länge intresset finns.” Avslutar Henrik och lägger till: ” Jag kommer att fira en eventuell vinst med en god middag med någon vän och sen givetvis lär det bli en välbekant drink som sängfösare vid namn ’Unisex’.”

Om Henrik själv får välja?

Senap eller ketchup? Senap – Bara för att vara knepig.
Sött eller salt? Sött - om jag måste välja, men syrlighet är bättre. Man ska ha Sourmix i allt är min filosofi.
Skog eller hav? Skog – Kommer man från Värmland så känner man sig ju hemma i skogen! Men en liten avstickare till kusten är ju aldrig fel.

Om tävlingen Hur smakar jämställdhet?

Tävlingens syfte
Att lyfta jämställdhetsfrågan inom matsverige på ett annorlunda och roligt sätt.

Tävlingens mål
Att utse en vinnare för hur jämställdhet kan anses smaka i Sverige 2012. Finalisterna kan du läsa om på denna sida under finalister och prisutdelningen för årets jämställda smakupplevelse sker på GastroNord den 27:e april 2012.

Tävlingen anordnas av jämställdhetsföretaget Add Gender. Mer info på www.hursmakarjamstalldhet.se eller www.addgender.se

Kontaktperson: Pernilla Alexandersson, verksamhetschef 0767-877877

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom