Idus förlag

En kalasrolig bok!

Pressmeddelande   •   Apr 15, 2019 08:23 CEST

Som barn upplevde författaren Sanna Larén ofta en stor besvikelse över att de roligaste dagarna bara hände en eller högst ett par gånger om året – julafton, födelsedag, besök på Liseberg etc. I sina böcker om Östen låter hon sig inte hindras av detta faktum, utan tar saken i egna händer och leker sig bort från all besvikelse!

Berättelserna om Östen är inspirerade av Eva Bexells böcker om prosten och hans barnbarn. Även dessa böcker är fullproppad med finurlig humor och kretsar kring vardagen där barnet Anton får vardagliga situationer att inte riktigt bli som man tänkt sig.

Tänk att det finns de som bara firar sin födelsedag en gång om året! Dem är det synd om, tycker Östen. Medan mormor tupplurar sig leker Östen födelsedag tillsammans med lillasyster Nora, trots att de egentligen inte får.

Det blir ett annorlunda födelsedagsfirande, med tårtor som äts upp innan de ens blivit till. Och med kalasgäster som får åka på mormors kappa tills den börjar knaka lite väl mycket för en och samma födelsedag.

Kommer mormor att märka något när hon vaknar?

”Östen har egentligen inget större syfte än att kittla läsaren till skratt med sin humor i ordval och handling. Och jag själv tycker väl egentligen inte att det alls är ett så litet syfte, utan att det är ganska grundläggande för mycket barnlitteratur i allmänhet och för mitt författarskap i synnerhet!” Sanna Larén

Sanna Larén är född 1987 och uppvuxen i Mölndal. Efter många år i Göteborg har hon nu återvänt till barndomsstaden tillsammans med sambon Alexander. Hon har en konstnärlig kandidatexamen i Kreativt skrivande från Linnéuniversitetet, men har också studerat film- och litteraturvetenskap. Tillsammans med litteraturvetaren Johanna Svensson har Sanna startat Barnbokspodden. En podd om barn- och ungdomsböcker, med syfte att lyfta fram litteratur för unga och med ambitionen att väcka läslust.

Sedan 2010 driver Sanna även ett företag som tillsammans med Innovateket AB producerar och utför Skapande skola-projekt inom filmskapande och digitalt berättande. Hon har även arbetet många år som vikarie i grundskolan och inom service på Liseberg och GotEvent. Fritiden ägnar hon åt att sjunga och spela i ett band, laga mat (helst hummus), spela datorspel, skratta sig till magont tillsammans med vänner och familj, eller bara njuta av livet tillsammans med katten Spöket.

Titel: Östen, en födelsedagslek ISBN: 9789188964106
Författare:Sanna Larén Illustratör: Johanna Isaksson
Provläs boken: Östen, en födelsedagslek
Högupplösta bilder: www.idusforlag.se/pressmaterial

För kontakt med förlaget:
Åsa Norén, Idus förlag
asa@idusforlag.se

Kontakt direkt med författaren:
Sanna Larén
sannalaren@hotmail.com

Idus förlag, bokförlaget med hjärtat hos författarna.