Bonkeli Design

En komposterbar babyfilt

Pressmeddelande   •   Nov 18, 2010 09:43 CET

I Trikåfabrikens multifunktionella lokaler i Hammarby Sjöstad sker en revolution. Det är företaget bonkeli som tillsammans med textildesigner Matilda Dominique står för det revolutionära när världens första babyfiltar gjorda av Cradle to Cradle®-certifierat material tillverkas.

Samarbetet mellan barnklädesproducenten bonkeli och textildesigner Matilda Dominique har resulterat i babyfilten Jordvärme som, förutom att den är mjuk, skön och snygg, även är enbart positiv för människa och miljö. Materialet som de har använt sig av är en filtad ull, producerad i USA och Cradle to Cradle®-certifierad. Kort betyder certifieringen att filten är producerad under bra omständigheter och är komposterbar.

– Detta är ett steg mot ett nytt sätt att designa och producera, där varje material och produkt lämnar ett positivt fotavtryck och avfall inte längre betraktas som skräp, utan som näring åt nya ämnen och material, säger Jeppe Larsen, en av bonkelis grundare, för att förklara begreppet Cradle to Cradle® (C2C).
– Det är ett helhetstänk, där allt från råvara, produktion och leverans är lika viktig som produktens livstid och vad som händer när den är utsliten.
– Då kan man låta den bli biogas och näring åt jorden genom industriell kompostering, fyller partnern Hanna Larsen i. Det är dessutom mycket roligare att designa nya produkter när man vet att de har en positiv inverkan på naturen och oss människor.

Filten Jordvärme finns i tre olika mönster. Hanna och Jeppe som driver bonkeli har designat var sin, och samarbetspartnern Matilda står för den tredje.
– Det är väldigt roligt att få göra ett sådant här samarbete med bonkeli. Jag jobbar mycket med att hitta lösningar där material och design kan gynna både produktens användare och vår jord och att använda de här materialen känns helt rätt, säger Matilda. – Dessutom är det roligare att vara flera!

Under mitten av november lanseras filtarna som till en början säljs hos barnbutiken Uni på Odengatan i Stockholm. Uni korades nyligen till årets barnbutik på Modegalan i Stadshuset. Pris 595 kr/st.

Kontakt:
Jeppe Dyberg Larsen, bonkeli, 073 932 41 34, info@bonkelidesign.se,www.bonkelidesign.se
Matilda Dominique, 073 569 80 98, info@matildadominique.com,www.matildadominique.com

Filtarna är tillverkade av filtat ulltyg som är certifierad med Cradle to Cradles silvercertifiering. Mer info om Cradle to Cradle® och certifieringar:www.mbdc.comwww.cradlenet.se

Familjeföretaget bonkeli design består av Hanna och Jeppe Larsen samt de kreativa ledarna Ellen och Mikkel. bonkeli designar och tillverkar ekologiska barnkläder i Stockholm men företaget finns representerade på tre kontinenter och i ett tiotal länder.

Matilda Dominique är frilansande textildesigner som formger mönster & textila produkter för kläder, inredning och offentlig miljö. Hon är verksam i Stockholm och brinner för att hitta nya och smarta vägar att formge produkter som inverkar positivt på människor och miljö.

Babyfiltarna är det första samarbetet mellan
Matilda Dominique och bonkeli.