Rikskonserter

En kväll i Alice Babs anda

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2006 16:20 CET

Jazz över gränserna är rubriken för en helaftonskonsert i Berwaldhallen 15 mars kl 19.00. Det är en kväll då en parad av Sveriges mest folkkära artister samlas för att hedra Alice Babs och bjuda på massor av musik i hennes anda, bland dem Povel Ramel och världsstjärnorna i The Real Group. Det är också kvällen då årets Alice Babs-stipendiat, den tredje i ordningen, presenteras.

I det stora artistuppbådet, som satts samman i samarbete med Alice Babs själv, finns också Titti Sjöblom, basisten och kompositören Georg Riedel, trumpetaren Jan Allan, gitarristen Rune Gustafsson och altsaxofonisten Arne Domnérus, alla jazzlegender som arbetat tillsammans i oräkneliga sammanhang.

Här finns även gitarristen Janne Schaffer, sångerskan Lena Willemark och pianisten Elise Einarsdotter, gitarristen Mikael Ramel, basisten Backa Hans Eriksson och klaviaturspelaren Stefan Blomquist. Dessutom gitarrlegenden Django Reinhardts sonson David Reinhardt, som presenteras i samarbete med Frankrikes ambassad.

Sist men inte minst kommer de två tidigare Alice Babs-stipendiaterna, trombonisten Karin Hammar och basisten Torbjörn Zetterberg, att göra gemensam sak med årets stipendiat.

Alla är de musikanter som aldrig tvekat att söka nya uttryck och mer än väl lever upp till kvällens rubrik Jazz över gränserna.

Konferencier är Niklas Lindblad.

Stiftelsen Alice Babs Jazzstipendium förvaltas av SAMI. Stiftare är Rikskonserter, Svenska Jazzriksförbundet, Stiftelsen Carpe Vitam, Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Musikhögskolan Ingesund, Mer Jazz i Sverige och Musik i Syd. I prisnämnden sitter också en representant för familjen Sjöblom.

Priset ska delas ut årligen, gå till unga musiker och artister som vill bedriva musikstudier eller göra studieresor i Sverige eller utomlands i syfte att utveckla sin egen musikaliska originalitet inom jazzgenren. Det kan också användas till att stödja vetenskaplig forskning inom jazzområdet. Vägledande kriterier är ung vuxen, max 30 år - jazzprofil - gränslös - improvisation.

Den som vill stöjda Alice Babs Jazzstipendium kan sätta in sitt bidrag på postgiro 20 37 27 - 3 och märka talongen SAMI/Alice Babs Jazzstipendium.

Mer information:

Wera Körner: