Klimataktion

En Landsomfattande folkrörelseturné går i mål i Stockholm 17 – 18 maj

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2014 13:01 CEST

En Landsomfattande folkrörelseturné går i mål i Stockholm 17 – 18 maj,

Helgen 17-18 maj möts ett tjugotal miljö- och solidaritetsorganisationer samt folkhögskolor för att summera intrycken efter en fyra-veckors turné genom Sverige. Turnén har besökt 28 orter, från Malmö i Söder till Jokkmokk i norr. I politikerutfrågningar, temadagar, cafékvällar och gatuaktioner har turnén strävat efter att de globala framtids- och rättvisefrågorna ska få mer plats i det politiska samtalet.

Under lördagens temadag är riksdagspartierna inbjudan till en utfrågning på Röda Korsets folkhögskola i Skärholmen. Medverkande är: Bodil Ceballos, Miljöpartiet, Riksdagsledamot, EU-kandidat: Fredrick Federley, Centerpartiet, Riksdagsledamot, EU-kandidat: Jytte Guteland, Socialdemokraterna, fd SSU-ordförande, EU-kandidat: Jens Holm, Vänsterpartiet, Riksdagsledamot, fd. EU-parlamentariker: Ulrik Nilsson, Moderaterna, Riksdagsledamot, utrikesutskottet, Desiree Pethrus, Kristdemokraterna, Riksdagsledamot, utrikesutskottet, EU-nämnden: Jenny Sonesson, Folkpartiet, Pol. sakkunnig, EU-kandidat.

Debatten leds av Johan Hassel som är europaexpert vid tankesmedjan Global utmaning.

Kampanjen Välj Rättvisa nu har tagit fram en valkompass där alla riksdagspartier utom Sverigedemokraterna svarat på frågor som rörelserna prioriterar. Valkompassen finns på internet där väljare kan jämföra sina åsikter med partiernas när det gäller globala framtidsfrågor.

Men turnén lyfter också fram berättelser om orättvisor och kamp för att skydda miljön och en demokratisk utveckling på många håll i Världen. Kampanjen har bland annat informerat om riskerna för demokratin med de nya handelsavtal som är på väg att förhandlas fram mellan EU och USA.

- Vi har folkhögskoleelever som studerat ohållbar gruvexploatering i Latinamerika, men också miljöhot här hemma i Sverige. De kommer att presentera sina erfarenheter under temadagen i Skärholmen, berättar Kim Moberger, vice ordförande i Latinamerikagrupperna.

Den 18 maj avslutas turnén med två manifestationer ute på gatorna i Stockholm.

För mer information om turnén: se www.globalrattvisa.nu

Valkompassen: www.globalrattvisa.nu/valkompassen

Programmet 17 maj: https://www.facebook.com/events/553435408107836/?ref_dashboard_filter=upcoming

Programmet 18 maj: https://www.facebook.com/events/711972012182821/?ref_dashboard_filter=upcoming

Torbjörn Vennström  0708-19 72 05

Kim Moberger    0764-25 01 43

Om Klimataktion
Klimataktion är en folkrörelse för oss som vill börja ta vårt ansvar för att rädda planeten nu. Klimataktion står öppna för alla som kan ställa sig bakom vår plattform, oavsett utgångspunkter och politiska, religiösa eller andra hemvister.
Läs mer: http://klimataktion.se