Stressa Ner

En liten burk sylt gör själen glad

Pressmeddelande   •   Aug 12, 2018 11:04 CEST

En liten burk sylt gör själen glad

De flesta som odlar bärbuskar har någon gång varit med om att fjolårets sylt står kvar i skafferiet när det är dags att skörda den här sommaren. Gör det enklare för er genom att inte koka mer sylt än vad som går åt. Det räcker med en halv liter bär för att få en liten burk eller två. Det gör väl inget om allt går åt till första pannkaksbaket? Fruktläder och torkad frukt är nyttigare alternativ till sylt. Och glöm inte att äta så mycket färska bär som ni och magarna tål!

Det mesta går att köpa i butik nu för tiden, men trädgårdsbär som vinbär och krusbär måste du odla själv för att kunna njuta av. Dessa bär är så goda och fulla av vitaminer och andra nyttigheter, nästan som att äta solsken! Det finns nog inget lättare än att odla vinbär och krusbär. Om ni bara är omsorgsfulla vid plantering och vattnar vid torka blir det bra skörd.

Denna text är ett utdrag från vår bok ”Odla med barnbarn” där du också får recept på fruktläder och en god tårta med frukt men utan vanligt mjöl och socker. Och glöm inte att odla och skörda tillsammans med barn och barnbarn, eller tillsammans med en vän. Allt blir mysigare och roligare när glädjen delas med andra.

Stressa Ner består av naturläkare Mette Bohlin och frilansjournalist/författare Eva Robild.

Stressa Ner-krönikorna ges ut en gång i månaden och distribueras via MyNewsdesk. Mette och Eva har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken, MatOvanor samt Örtte & Huskurer, Odla med barnbarn, fyra böcker för ungdomar på lättläst svenska och E-böcker på temat Tankar om, till exempel Tankar om Naturlig läkning, Tankar om Stress. Stressa Ner finns även som ljudbok med avspänningsövningar. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se. Böckerna säljs i bokhandeln och via www.robild.se