Bygg-Fast

En liten fastighetsägare skapade en helt ny och kreativ stadsdel

Pressmeddelande   •   Jun 15, 2014 16:35 CEST

Bakgrund

I centrala Borås skulle ett gammalt industrikomplex omvandlas till ett ledande kreativt textil- och kunskapscentrum. Fastighetsägaren Kanico behövde en flexibel och kunnig partner som kunde fungera som deras byggorganisation och förlängda arm eftersom de ville ha kontrollen över sitt projekt. En viktig förutsättning var att bibehålla industrikänslan samtidigt som de stora ytorna och de många aktörerna måste samordnas. Från fastighetsägaren fanns också ett krav på tidig inflyttning.

Lösning

Bygg-Fast fick förtroendet att ta ansvar för allt från planering, projekteringsledning och myndighetsprocesser till inköp och själva byggproduktionen med full transparens mot fastighetsägaren. Vi arbetade enligt ett Construction Management-upplägg där Bygg-Fast var projektledare med helhetsansvar. Projektet omfattade drygt 70 entreprenader med mer än 40 entreprenörer i som vi handlade upp, samordnade och utvecklade till ett väl sammansatt team.

Resultat

Simonsland har fått nytt liv och inflyttning sker från hösten 2013. Tack vare CM-upplägget har vi kunnat säkerställa att industriarvets robusta byggnader varsamt omvandlats till att bli ett modernt center för textil.

Bygg-Fast har under projektet arbetat med kostnadskontroll, ekonomistyrning, installationssamordning samt byggledning som också innefattat arbetsmiljö- och kvalitetsarbete.

• Renovering och nybyggnad med en sammanlagd yta på 37 000 kvm
  • Projektet startade med rivning under våren 2011
  • Första inflyttningen i augusti 2013
  • Bland hyresgästerna finns Textilhögskolan, andra utbildningar inom textil, Textilmuseet samt företag i textilbranschen
  • Investeringskostnad ca 500 MSEK

Kuriosa om projektet

Vi har bland annat installerat 768 kvm solceller som ger 105 000 kWh/år och 30 mil elkabel. Under projektet sattes svenskt rekord i golvavjämning på en dag med 3,5 ton flytspackel på 5000 kvm. Och under byggnationen har över 15 000 ton avfall fraktats bort varav mer än 95 % återvunnits.

“Det ska bli det ultimata textila klustret!” — Hanna Lassing, projektledare Kanico

Kontaktperson: Sten Moberg
Affärsområdeschef
sten.moberg@byggfast.se

Bygg-Fast har levererat förstklassiga bygg- och fastighetsutvecklingsprojekt genom ett affärsmässigt och engagerade partnerskap till svenska fastighetsägare i mer än tre årtionden.

Bygg-Fast består av två affärsenheter och finns på 6 orter i Sverige. Vi verkar inom Projekt- och Byggledning samt Fastighetsutveckling, av egna och andras byggnader och fastigheter. Bygg-Fast grundades 1997 och omsätter ca 100 MSEK. Idag är vi över 50 personer med huvudkontor i Göteborg.