Medveten Konsumtion

En miljon giveaways! -Facebook blir återvinningscentral

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2011 14:54 CET

Facebook förvandlas till en återvinningscentral när föreningen Medveten Konsumtion utmanar 1 miljon svenska hushåll att hitta en varsin pryl de inte längre behöver och sedan skänka bort den via plattformen Skänkes.se.

Utmaningen är en del av föreningens medverkan under kampanjveckan “Europa minskar avfallet” 19-27 november som vill motivera både företag och konsumenter att ta vara mer på varandras resurser.

Förutom aktiviteterna på Facebook twittrar Medveten Konsumtion loss med Avfall Sverige  under taggen @minskaavfallet!

Anta utmaningen du också genom att söka upp och gilla eventet “En miljon giveaways” på Facebook eller gå in på Skänkes.se

FACEBOOK: En miljon giveaways!

Alla har vi något där hemma som vi känner att det är dags att göra sig av med. Med hjälp av facebook-appen Skänkes.se kan både företag och konsumenter anta utmaningen “En miljon giveaways” och ge bort varsin pryl som de inte har någon användning för längre. Man kan också  enkelt tipsa vänner och kollegor om sakerna man själv och andra ger bort via Skänkes.se. Utmaningen pågår under kampanjveckan “Europa minskar avfallet” den 19-27:e november.

Skänkes.se drivs ideellt av Medveten Konsumtion med målet är att motivera företag och konsumenter att ta vara mer på varandras resurser. Genom att tillsammans skänka 1 miljon återanvändbara prylar under en vecka sparar vi dubbelt på miljön! Dels hamnar färre saker på soptippen när vi skänker istället för att slänga, dels slipper de som tar emot sakerna att köpa nytt.

Länk: http://www.skänkes.se/

Skänkes.se får även ett twitterkonto med taggen @sknkes.

TWITTER: @Minskaavfallet

Under kampanjveckan twittrar Medveten Konsumtion tillsammans med Avfall Sverige om deltagande projekt i kampanjveckan “Europa minskar Avfallet”. Tanken med aktiviteten är att samla och diskutera olika idéer hur man kan återanvända material.

Intresserade kan enkelt delta genom att  twittra med taggen @minskaavfallet mellan 19-27 november. Man kan även lyfta fram andra som twittrar med taggen @minskaavfallet genom att retweeta, citera eller svara.

Mer om hur mycket vi slänger:

Om Medveten Konsumtion

Medveten Konsumtion är en liten förening som arbetar med de stora frågorna. Vi verkar för ökad kunskap om konsumtionens effekter på miljön och de som arbetar inom industrin. Vi tror på konsumentmakt: att man klarar sig alldeles utmärkt här i livet även om man konsumerar lite mindre och något mer genomtänkt, och att var och en faktiskt kan bidra till en mer hållbar framtid.

På vår hemsida kan du läsa mer under fliken “Om”:

För mer information vänligen kontakta:

Maria Fabricius, projektledare, Medveten Konsumtion

Mejl: maria.fabricius@medvetenkonsumtion.org