Folkparkerna I Väst

En miljon kronor har beviljats Folkparkerna i Väst

Pressmeddelande   •   Okt 28, 2016 00:16 CEST

En miljon kronor har beviljats Folkparkerna i Väst – Nu anställs två personer för att leda utbildningsprogrammet Ung arrangör.

I juni 2016 beviljades Folkparkerna i Väst summan 1 100 000 kr från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF).Pengar som ska gå uteslutande till att främja aktiviteter för unga i åldern 13-30 år.

Ung arrangör är ett mentorsprogram som verkar för att vara lyhörd för den yngre generationens idéer och tankar för landsbygdsutveckling samt bidra till trivsel och gemenskap i bygden och skapandet av fysiska mötesplatser för all form av konstyttring. Folkparkerna i västsverige har en hundraårig tradition och erfarenhet av ideellt arbete med arrangörskap, vi vill bidra med en kunskapsöverföring och öppna scenen för den yngre generationen.

Projektet unga arrangörer pågår under en projekttid på ett år med start i oktober. Projektet ska resultera i att ungdomarna själva får kraft och hjälp till att utvecklas och skapa egna arrangemang som sätter prägel på landsbygden. Efter projektet skall ungdomarna få kontaktnät och erbjudas att bilda nätverk i folkets park för att fortsätta arrangera.

Projektet kommer genomföras i samarbete med kommuner, kulturskolor, fritidsgårdar, studieförbund och fritidsföreningar. Under hösten/vintern kommer projektet att besöka Skara, Lidköping, Mariestad, Tidaholm, Falköping och Dalsjöfors.

Folkparkerna i Väst

Folkparkerna i Väst är en välkänd arrangör i Västra Götaland, inte minst för arrangemanget Stora Folkparksdansen, som är ett av Sveriges största dansbandstillställen och som årligen hålls i augusti i Mariestads Folkets Park Karlsholme. Folkparkerna i Väst har fler aktiviteter än så. Vi ordnar barnteater, sommarlovsprogram och arrangerar loppis, bilutställningar, festivaler etc.

Folkparkerna i Väst består av Folkets park i Tidaholm, Folketspark Karlsholme i Mariestad, Vänersborgs Dalaborgsparken, Folkets park i Falköping, Folkets park i Skara, Folketspark i Lidköping, Folkets park i Munkedal, Folkets park i Dalsjöfors, Folkparken Valhall i Bengtsfors och Herrljunga Folkets Park.

Linda Schultz

0733 366 593, Ansvarig för projektet, Folkparkerna i Väst

Lena Mellbladh

0734 153 150, Ordförande, Folkparkerna i Väst.