Fältbiologerna

En mörk dag för Ojnareskogen - nu går kampen vidare

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2014 13:40 CEST

Idag kom mark- och miljödomstolens dom om Ojnareskogen. Fältbiologerna som länge kämpat för skogen och vattnet är besvikna över domstolens beslut. Det är återigen en mörk dag för fast mark och rent vatten.

- Vi har lagar, regler och domstolar som inte kan stå upp för en hållbar utveckling, det är otroligt sorgligt säger Maria Tranvik, gruvpolitisk talesperson i Fältbiologerna. Vi kommer att överklaga beslutet, för fast mark och rent vatten.

Det var sommaren 2012 som Fältbiologerna tillsammans med en rad andra organisationer och privatpersoner gjorde frågan om skogen på norra Gotland till rikskändis. Från den spektakulära konflikten för 2 år sedan har nu frågan återigen hamnat i domstol och i mars i år hölls förhandlingar i mark- och miljödomstolen.

- Vi har varit och är trygga i våra argument, kan vi inte skydda Ojnareskogen är det lite kvar vi kan skydda. Det är en tung dag men vi ser fram emot att driva vår linje vidare. Vi måste kunna tro på ett klokare samhälle som tar en hållbar framtid på allvar säger Alva Snis Sigtryggsson, Vice ordförande i föreningen.

- Det här är en mörk dag i raden för miljöbalken i dagens exploateringsvåg i Sverige säger Maria Tranvik, gruvpolitisk talesperson. Men vi fortsätter bygga en stark och stridbar folkrörelse för Ojnareskogen och alla andra hotade områden. Kampen är långt ifrån över.

Kontakt:

Maria Tranvik

Gruvpolitisk talesperson, Fältbiologerna

Alva Snis Sigtryggsson

Vice ordförande, Fältbiologerna

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.