Gappio

En ny byrågeneration

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2010 09:03 CET

Göteborgsbaserade Gappio tillhör en ny generation byråer. Det gäller att tänka utifrån konceptet och vad det ska åstadkomma. Därefter plockas ett team ihop där varje kompetens är drivande och vet exakt vad som ska göras.

Den kreativa kärnan på byrån skapar varumärkesgrunden och strategin. Därefter kopplas olika delar på. Till exempel webblösningen. ”Vi designar webbutseendet utifrån konceptet, men att få rätt klick, actions och funktion på själva webbsidan är vi inte experter på. Därför plockar vi in den kompetensen. Olika kunder har olika behov och därför kan vi erbjuda olika nivåer med olika samarbetspartners. På samma sätt arbetar vi när det gäller skyltar, inredning eller personalhantering”, säger Annika Larsson, byråägare och creative director.

Med hjälp av våra samarbetspartners kan åtagandet bli hur brett som helst och byrån erbjuder fortfarande spetskompetenser. Huvudsaken är att varumärkesgrunden, konceptet och strategin hålls samman och går igen i alla delar. Först då kommer resultatet.

Designpris: ”Gappio får den mest pryda att tänka innanför boxen
När ett företag söker upp en konceptbyrå så gör man det utifrån ett eller flera syften. Det kan t ex vara att lansera en ny produkt på marknaden. Ändra en attityd. Eller skapa ett helt nytt varumärke. I det här exemplet var det alla tre ovan nämnda. Produkten var sexleksaker. Marknaden som produkten skulle lanseras på var i den nya fria apotekssfären och på fin-varuhusen. Och därmed nå en målgrupp som till och med kan ogilla produktsegmentet. Idag är det ett år sedan Belladot lanserades. Varumärket har uppnått designstatus och vunnit pris. Det bloggas om förpackningarna och försäljningssiffrorna skjuter i höjden.

Utifrån en vision och ett blankt papper började byråns arbete. ”Genom fokusgrupper fick vi nyckelinformation om målgruppen – en grund för hur strategin skulle se ut. Insikten om att målgruppen inte ville ha något som var diskret förvånade och fick oss att tänka om. När man står framme vid kassan vill man inte smussla. Man vill känna sig stolt över det man har köpt”, berättar Annika.

Därmed behövde varumärket utstråla lust och glädje samtidigt som det skulle avdramatisera en hel marknad. Helt enkelt kliva ur den traditionella positionen och stå för något unikt. ”När vi satt på biblioteket och letade en associationsgrund för strategin hittade jag en bok om när Volkswagens ”Bubbla” introducerades i Sverige. Det var 1961 och svenska folket kunde plötsligt köpa en bil och ta sig ut i naturen. Ha picknick. Där fanns bilden – det bekymmersfria, det glädje- och lustfyllda och utflykten som något man gjorde tillsammans. Vi hade hittat en grund som innehöll avdramatiserande drivkrafter,” berättar Annika.

En 60-talspicknick. Det var första grundstenen till varumärket. Tittar man på förpackningarna så kan man tydligt se att mönster och känsla är hämtade från picknicken – klänningstyget, kepsen, termosen, filten. De runda formerna, varumärket och namnet Belladot. Belladot har slagit hål på fördomar och nått mål på marknaden. Genom ett tydligt koncept har varumärket fått en stor spridning utanför de traditionella marknadskanalerna. Förpackningarna och känslan runt varumärket gjorde att produkten snabbt kom in på avgörande försäljningskanaler.

Designgalleriet i Stockholm hade en utställning i maj 2010 där Belladot blev tillfrågad att vara med vilket gav uppmärksamhet i media. Bloggengagemang bygger efterfrågan. Hösten 2010 vann byrån guld i Årets Våghals på Svenska Designprisgalan i Stockholm med motivering ”Många gånger handlar design om att dramatisera ett varumärke: i detta handlar det snarare om att avdramatisera en produkt. Det gör byrån med bravur, och vi kan bara ropa ”bravo!” för en design som får den mest pryda att börja tänka innanför boxen.”

”Det som är mest avgörande, är att varumärket verkligen nått ut till målgruppen. En design som på ett effektivt sätt utför en uppgift. Folk som kanske aldrig skulle köpa en sexleksak vågar ge bort en förpackning som present. Belladot har lyckats med sitt mission – att alla ska kunna köpa en sexleksak”, sammanfattar Annika.

”Jag visste att Gappio tänker och arbetar annorlunda och konceptuellt, det var precis det jag behövde”, säger Christoffer Utbult, grundare av Belladot. ”Tillsammans har vi arbetat fram ett varumärke, ett resultat, som blivit bättre än jag hoppats på. Med vår kunskap om produkten och byråns nytänkande har vi hittat vägar som trotsat alla fördomar och gått direkt till kundens goda magkänsla”.

Årets Svenska Måltidslitteratur: Fisk är inga konstigheter – version 2
Tillsammans med Gappio lanserar Svensk Fisk kokboken ”Fisk är inga konstigheter – version 2”. Bokens uppgift är att sprida information och få fler att välja fisk och skaldjur till middag. Nu tilldelas boken Årets Svenska Måltidslitteratur i kategorin speciallitteratur råvara. Priset delades ut under Måltidslitteraturens dag i Grythyttan 29 oktober.

Boken är ett redskap i köket snarare än en vanlig kokbok. Gappio har skapat formen och konceptet med ett tydligt mål – visa att fisk är enkelt att laga, gott och kul. Inge självkänsla hos den osäkre och inspirera den vane. Layouten är formad utifrån idén och visionen för innehållet. Bokens upplägg fungerar som delarna i en byggsats och symbolspråket guidar användaren genom boken.

Annika Larsson 0709-320 821 annika@gappio.se
Ann-Sofi Blom 031-83 45 54 annsofi@gappio.se

www.gappio.se

Gappio är en konceptbyrå med tydligt fokus på varumärken och varumärkesstrategi. 80 % av alla köpbeslut beror på en rekommendation. Om dina kunder rekommenderar dig framför alla andra alternativ så blir det din viktigaste marknadsföringskanal. Vår specialkompetens ligger på att skapa upplevelsen kring ett varumärke – den känslan som stannar kvar i kundens medvetande. När konceptet träffar kundens goda magkänsla blir den ett starkt verktyg för att sprida varumärket. Det är mötet mellan din produkt/tjänst och dina kunder som får dem att berätta vidare ... pass it on.