Miljöpartiet de gröna

En ny strategi för Afghanistan

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2010 14:03 CET

Miljöpartiet har tillsammans med Socialdemokraterna och regeringen kommit överens om en ny strategi för Sveriges insatser i Afghanistan.

– Överenskommelsen följer i de viktigaste delarna den nya linje för Sveriges insatser i Afghanistan som Miljöpartiet drivit under det senaste året. Det är nödvändigt att skapa en långsiktig och hållbar politisk överenskommelse för att komma vidare i Afghanistanfrågan. Frågan om krig och fred kan inte lösas med hoppande majoriteter i riksdagen, säger Peter Eriksson, språkrör för Miljöpartiet.

– Viktiga delar i överenskommelsen är att vi får en civil ledning från 2012 och går från stridande trupp till stödjande säkerhetsinsatser. Vår gemensamma ambition är att denna process ska vara avslutad senast 2014, säger Peter Eriksson.

– Ett viktigt mål för Miljöpartiet har varit att Sverige ska kunna ha ett långsiktigt engagemang i Afghanistan men med en annan inriktning än idag. Det känns därför väldigt bra att överenskommelsen innehåller ökade biståndsinsatser och satsningar på ett stärkt civilsamhälle, säger Peter Eriksson.

Överenskommelsen kan efter pressträffen 13.15 läsas i sin helhet på mp.se/press

FÖR VIDARE INFORMATION: