MDT

En Ölhall i England, 7 grabbar en fredagskväll, biljardbord, hets mellan män, lite kareoki och så plötsligt: en oförglömlig duo mellan 2 manliga dansare vid bardisken med ölglas i händerna...

Pressmeddelande   •   Feb 14, 2007 16:19 CET

Minns du du scenen i Enter Achilles av/med DV8 Physical Theatre?
Den finns med i filmen och också i live versionen som visades på Pusterviksteatern i Göteborg för evigheter sedan.
Jag glömmer den aldrig.

Den ena av dansarna heter Jordi Cortes

Eller duon i den långa korridoren i Strange Fish
Med Lauren Potter och Jordi Cortes

Efter 10 år med DV8 flyttade Jordi Cortec tillbaka till Spanien och Barcelona, och har under de 8 senaste åren skapat egna verk och turnerat över hela världen med flera av dessa.

Nu kommer han till Skeppsholmen och Moderna Dansteatern på fredag
Tillsammans med Charlotta Öfverhol, har han skapat en föreställning om mänskliga koder

2006 for de båda till Tjeckien och blev helt tagna, av hur känslan, av förvirring och ensamhet hos människor är så tydlig efter komunismens fall.
Nu långt senare får vi se resultatet i Kody Zivota/The last forecast/ mänskliga koder
8 föreställningar under februari!!

Vill du se någon av föreställningarna se datum nedan
Hör av dig till lena@modernadansteatern.se senast fredag 16 februari kl 15.00

Goda hälsningar Christina

Charlotta Öfverholm & Jordi Cortes / COMPANIE JUS DE LA VIE

Att två koreografer samsas om samma stycke tillhör ovanligheterna, men Charlotta Öfverholm och, före detta DV8 medlemen, Jordi Cortes fann ett brännande ämne som de båda ville gestalta.
Tillsammans har de skapat en mustig apokalyptisk cabaret ˆ ett stycke grotesk dansteater om fem artister som försöker underhålla i ett samhälle där individen är bannlyst.

Urpremiär på Moderna Dansteatern fredag 16 februari kl 19.00

Du har också möjlighet att välja: Lör 17 feb kl 19 , sön 18 feb kl 16, mån 19 feb kl 19, fre 23 feb kl 19, lör 24 feb kl 19.00 och sönd 25 feb kl 16.00
om dessa datum skulle passa dig bättre.
All information om resvägar, teatern och föreställningar finns på www.modernadansteatern.se
När du svarat dag och antal, finns biljetterna i vår foaj, och hämtas föreställningsdagen 30 min innan föreställningsstart.

Hjärtligt välkommen!
Christina Molander

Kody Zivota/ the last forecast - Charlotta Öfverholm och Jordi Cortes från DV8 / Compagnie Jus de la Vie

Koncept: Charlotta Öfverholm
Koreografi/ regi: Charlotta Öfverholm och Jordi Cortes
Artister: Henrik Bäckbro, Tobias Hallgren, Charlotta Öfverholm, Lauri Antila, James Friedman
Musik: Lauri Antila, James Friedman
Kostym / mask: Charlotta Öfverholm
Ljus / scen: Tobias Hallgren
Föreställningstid 60 minuter utan paus

foto: Håkan Larsson

Kody Zivota/the last forecast genomförs med stöd av Dans i Nord och Tjeckiska centret.

Charlotta Öfverholm
fick sin utbildning på Balettakademien i Göteborg med vidarestudier i New York på Alvin Ailey ADC och i Los Angeles där hon tog examen vid Lee Strasberg Theatre Institute och UCLA (film, TV, Video).
Hon har arbetat som dansare i New York med bla Bill T. Jones/ Arnie Zane Dance Company och i Europa med Toláda/ Joseph Tmim i Berlin, Roberto Galván i Giessen, Metros/ Ramon Oller i Barcelona, Robert Poole/ Ballet Linz, Jan Kodet/ Prag och DV 8 Physical Theatre i London under ledning av Lloyd Newson. Med de sistnämnda turnerade hon internationellt med uppsättningen The happiest day of my life, som även visades på Dansens Hus 1999.

Hon har haft ledande roller i både dans såsom teateruppsättningar bla Hamlet i Shakespeares Hamlet och Alice i Alice in Wonderland.
I Sverige har Charlotta medverkat i Dramatens uppsättning av Cabaret/Richard Turpin, i Dorte Olesens Pudel, i Ossi Niskalas Sommargatan och arbetat med Art of Spectra.
2002 koreograferade hon ”Holiday”, en film av Anna Duell och SVT/ Drama och “Gunstlingen”, en dokumentär av Astrid Ohlsén, SVT.
Charlotta undervisar regelbundet på Balettakademins Yrkesskola och proffsträning samt för institutioner runt om i Europa.

Moderna Dansteatern
Slupskjulsvägen 32, 111 49 Stockholm