Rikskonserter

En orkester i världsklass

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2010 10:38 CEST

Lahtis Symfoniorkester till Sverige

En av världens främsta symfoniorkestrar! Det är en ställning Lahtis Symfoniorkester (Sinfonia Lahti/Lahtis Stadsorkester) befäst alltmer de senaste decennierna. I oktober turnerar den under ledning av tillträdande chefdirigenten Okko Kamu och med violinsolisten Elina Vähälä.

På programmet står i Bruchs och Sibelius lika älskade som storslagna violinkonserter men även musik av Beethoven och Sibelius tredje symfoni. Därtill ett alldeles nyskrivet verk av Jaakko Kuusisto, uruppfört i Lahtis strax före turnén.

Lahtis Symfoniorkester har sedan slutet av 1990-talet återkommande turnerat i Japan, USA, Kina och Europa och bland annat framträtt vid BBC Proms i London och Concertgebouw i Amsterdam. 2003 utsåg japanska kritiker Lahtis Symfoniorkester till världens sjätte främsta orkester och röstade även fram orkesterns framförande av Sibelius Kullervo som årets främsta klassiska framträdande. På skiva har orkestern gjort ett stort antal prisbelönta inspelningar, främst av finländsk musik.

Elina Vähälä är född i USA och uppvuxen i Finland. Hon debuterade som tolvåring med Lahtis Symfoniorkester, vann tidigt en rad tävlingar och är idag en internationellt eftersökt solist hos ledande orkestrar på fem kontinenter. 2008 framträdde hon under Nobelceremonin i Oslo. Hon är också en hängiven kammarmusiker med en repertoar från barock till nutid och leder därtill stråkkvartetten Quadrion.

Okko Kamus karriär som dirigent inleddes när han som 23-åring, nästan helt självlärd, vann Herbert von Karajan-tävlingen 1969. Som gästdirigent har han arbetat med de flesta orkestrar världen över, alla orkestrar i London, de flesta amerikanska, japanska, australiensiska och nyligen även orkestrar i Peking och Hong Kong samt i Malaysia. Han är även en välkänd gäst i Sverige, bland annat hos Helsingborgs Symfoniorkester. Hösten 2011 tillträder han posten som chefdirigent för Lahtis Symfoniorkester och konstnärlig ledare för dess Sibeliusfestival.

Program i Malmö och Ytterjärna: Sibelius violinkonsert, Beethovens ljusa Symfoni nr 2 och Jaakko Kuusistos Leika.

Program i Göteborg, Jönköping, Linköping och Västerås: Bruchs violinkonsert, Sibelius klassiska Symfoni nr 3 och Jaakko Kuusistos Leika, som kommer att uruppföras i Lahtis strax före turnén.

Pressbilder:
Okko Kamu: http://www.rikskonserter.se/Pages/Picture.aspx?id=3309
Elina Vähälä: http://www.rikskonserter.se/Pages/Picture.aspx?id=3308

Turné:
15/10 MALMÖ, Malmö Konserthus kl 19:30 (Musik i Syd)
16/10 GÖTEBORG, Göteborgs Konserthus kl 15:00 (Göteborgs Symfoniker AB)
17/10 JÖNKÖPING, Jönköpings Konserthus kl 18:15 (Smålands Musik och Teater)
19/10 YTTERJÄRNA, Kulturhuset kl 19:00 (Kulturhuset i Ytterjärna AB)
20/10 LINKÖPING, Konsert & Kongress kl 19:00 (Arenabolaget i Linköping AB)
21/10 VÄSTERÅS, Västerås Konserthus kl 19:00 (Västmanlandsmusiken)

Mer information:
Mats Broström, producent, tel 08-407 16 76