Absolicon

En oväntad beställning startar om solfångartillverkningen i Härnösand

Pressmeddelande   •   Maj 12, 2014 23:27 CEST

Det senaste året har Härnösandsföretaget Absolicon satsat på att utveckla maskiner för massproduktion av sin teknik och helt slutat marknadsföra sina solfångare. Trots det fick företaget i dagarna en order från ett spanskt sjukhus som absolut vill använda de koncentrerande solfångarna.

– Det var oväntat, men också roligt förstås. Nu skall vi leverera den här ordern samtidigt som våra processer med att etablera tillverkningslinor i olika länder för våra solfångare pågår. Det blir en utmaning, men vi är vana att lösa den typen av problem, säger Joakim Byström, vd och grundare.

För att starta produktionen av solfångarna igen hyr Absolicon extra lokaler på Hernöverken i Härnösand och anställer en person ytterligare.

Företaget har redan en installation med solkyla på närvården i Härnösand. Sjukhus är en stor potentiell marknad för solkoncentratorer eftersom de förbrukar mycket energi.

– Det är klart att det är spännande att få göra fler installationer inom hälsosektorn. Runt om i världen byggs det många nya sjukhus och många använder modernaste energiteknik, säger Joakim Byström som ser ordern som ett bevis på ett ökat intresse för koncentrerad solenergi

Bilder: http://www.absolicon.se/en-ovantad-bestallning-startar-om-solfangartillverkningen-i-harnosand/

Fakta Solkyla

Solvärme kan driva en solkylemaskin för att generera kostnadsfri luftkonditionering till en fastighet. Det finns flera principer för hur solkylan kan genereras från värme, men en regel är att processerna blir effektivare ju högre temperatur som används. Värmedriven kyla är vanlig i större äldre fastigheter och inom industrin.

Genom att koncentrera solens strålar kan Absolicon Solar Collector ABs unika solfångare generera både el och värme samtidigt. Det svenska företaget är världsledande inom sin bransch och installerar solenergisystem i hela världen. De mångfalt prisbelönta solfångarna följer solen under dagen och kan förse större byggnader, industrier och fjärrvärmenät med en stor andel av energibehovet.

Presskontakt: Joakim Byström, 070-5850059