TelecomCity, Karlskrona

En padda till alla för snabbare utveckling av mobil teknik i Sverige

Pressmeddelande   •  Dec 18, 2012 16:09 CET

En padda till alla! - Efter hem-pc-reformen och bredband till alla borde nu alla få en padda.

En padda (läsplatta) till alla skulle ge Sverige stora konkurrensfördelar samtidigt som vi skulle förädla vår demokrati hävdar Per-Ola Carlsson som arbetat med utveckling av mobila- och webbaserade tjänster sedan 1999.

Övervägande delen av hushållen och företagen i Sverige har nu tillgång till bredband. Hela 49 % har dessutom tillgång till det snabbaste med en teoretisk hastighet på över 100 Mbit/s enligt PTS kartläggning. Kartläggningen visar också att tillgången till mobilt bredband ökat markant de senaste två åren. En tillgång som också förväntas stärkas ytterligare utanför tätort och småort framöver.

Vad gör vi med dessa fakta och förnämliga infrastruktur? Jo, läge för nästa omvälvande reform – En padda till alla.

Anders Borg och regeringen borde omedelbart arbeta fram en paddstrategi. En strategi med ett skatteavdrag så att alla privatpersoner kan skaffa sig en padda dvs. en läsplatta utan att behöva betänka priset. Förutsättningarna att skapa ett mer informationsjämlikt samhälle har aldrig varit bättre. Nu har paddan etablerat sig - tekniken som möjliggör detta.

Varför en padda? Jo, den är okrånglig, oslagbart portabel och tillgänglig jämfört med de flesta bärbara datorer. Du kan ta med dig den överallt oavsett om du är på jobbresa, ligger och surfar i sängen eller är på semester. Surfplattan är alltid redo utan dryga uppstarter vilket ger dig tillgång till all information du behöver mycket snabbt. Paddan är också suverän att hantera sociala nätverk och e-post med. Studerar du läser du med fördel böcker på den. Den långa batteritiden gör också att paddan blir ett lätt val.

I och med att surfplattan i grunden inte är så dyr skulle den med ett modest skatteavdrag kunna bli riktigt billig. Därmed också möjlig att införskaffa för i stort sett alla. Vi kan ta det mest kunskaps- och jämlikhetsfrämjande steget sen allmän skolplikt nu om vi vill.

Att införa en paddreform skulle också innebära bonuseffekter genom att trycket på utbyggnaden av de mobila näten skulle bli ännu starkare. Snabbare utbyggnadstakt gör att våra svenska företag kan jobba effektivare och mer flexibelt. I förlängningen stärks och utvecklas så vår konkurrensförmåga
internationellt. Detta är inte minst viktigt när vi måste hävda oss gentemot exempelvis konkurrensen från mer personaltäta utmanare i Asien.

I mitt dagliga arbete där vi jobbar med mobila och webbaserade tjänster ser jag hur företag som anammat den moderna tekniken och börjat jobba mer flexibelt snabbt hittar nya arbetssätt och vägar att växa. Hos oss själva har den utvecklade mobila åtkomsten gjort att vi kunnat bli mycket mer tillgängliga och effektiva till gagn för våra kunder.

Inom alla områden kan vi hitta utvecklingsmöjligheter. Till exempel, hur mycket säkrare och smidigare skulle inte en sjuksköterska kunna jobba med en journalkopplad iPad mini i rockfickan? Tänkt hur effektiv pendlaren och affärsresenären skulle bli med tillgång till företaget på sin dödtid. Hur mycket starkare blir inte säljaren med direktkontakt till företagets intranät? Och, hur mycket effektivare skulle inte undervisningen i skolan kunna vara om lärare och elev hade en läsplatta i sin hand?

Vill vi ge våra arbetsplatser en skjuts framåt och skapa möjlighet till effektivare drift av verksamheten är paddan verktyget och ett steg i rätt riktning. Inom den privata sfären är kanske de främsta fördelarna att vi har möjligheten att höja den allmänna kunskapsnivån och samtidigt skapa ett samhälle där fler känner större delaktighet.

Vi har chansen och Sverige har gjort det tidigare. Det är nu när tekniken finns och vi kan göra massor av kunskapsnyttiga, privatroliga och jobbviktiga saker som nästa IT-revolution står för dörren. Alla ska kunna förfoga över informationen. Informationstillgängligheten är en demokratisk rättighet och möjlighet som vi ska ta vara på. För att inte tala om känslan av att ligga i täten, den är bara den skön i sig. Låt oss släppa loss kraften Anders!

Undertecknat, Per-Ola Carlsson 0708-31 91 00, peoc@wip.se

Per-Ola Carlsson har sedan 1999 arbetat med utveckling av mobila- och webbaserade tjänster. Sedan dess är han också vd för WIP (Wireless Independent Provider AB) - ett svenskt bolag med säte i Karlskrona som är en del av TelecomCity.

TelecomCity, som finns i Karlskronaregionen är vad man i branschen kallar en ”hot spot” inom telekombranschen. Sedan mitten av nittio-talet har företagen i TelecomCity arbetat med mobila lösningar, telekommunikation och trådlösa tjänster. Det är här som IT och Telecom har blivit en internationell industri, som består av ett 50-tal branschledande företag som tillsammans har ca 5000 anställda. Här grundades Europolitan, en av de första och sedermera största mobiloperatörerna, som var med och utvecklade den svenska mobilmarknaden. Idag finns, bland många andra, Ericsson och Telenor med i gruppen, liksom en mängd innovativa produktbolag. Dessa bolag och andra gör att vi i regionen och i TelecomCity har hela telecomindustrin på plats. I nätverket ingår också Karlskrona kommun samt Blekinge Tekniska Högskola med fokus på hållbarhet och tillämpade IT.