SEKO, facket för service och kommunikation

En pryl betyder så mycket

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2006 09:48 CET

Skänk en pryl utställningen INDUSTRILAND och skriv in dig i historien!

I vår, den 14 april 2007 öppnar utställningen "Industriland – när Sverige blev modernt" på Arbetets museum i Norrköping. Det är museets största satsning någonsin och utställningen kommer att stå på museet i fem år. Industriland ska spegla tiden mellan 1930 och 1980. Med filmer, bildspel och installationer kommer besökarna bjudas på en resa tillbaka i tiden. Men runt hela utställningen kommer även ett transportband att rulla, där olika prylar från perioden visas. För vad kännetecknar en tid mer än dess prylar?

Nu vädjar museet om hjälp med att få tag i prylar. Vad finns i din källare, på vinden?

En gammal telefon? Ett par barnskor? Slalomutrustning från 60-talet? En räknare från Facit? Din första bikini? Familjens första dator? En fax? En diabildsprojektor? En konservöppnare? Dina första strumpbyxor? Något som förändrade ditt liv? Något som gjorde vardagen lite enklare - eller kanske något som fick dig att känna dig just – modern?

Insamlingsperioden pågår mellan 8 november 2006 – 14 januari 2007.
Prylar lämnas i Arbetets museums reception under ordinarie öppettider, kl 11-17 alla dagar, tisdagar kvällsöppet till kl 20. För frågor eller inlämning på andra tider kontakta insamlingsansvarig Johanna Haverlind, 011-23 17 15.

Ladda gärna ner mer information från Arbetets museums hemsida. Där finns även en blankett som lämnas in tillsammans med prylarna.

Länk:
www.arbetetsmuseum.se

Utställningen produceras av Arbetets museum i samarbete med stiftelser och fonder: Crafoordska Stiftelsen, Riksbankens Jubileumsfond, Sparbanksstiftelsen Alfa, Sveriges Allmänna Folkskollärarförening, fackföreningar och förbund: Fastighetsanställdas förbund, Grafiska fackförbundet, Handelsanställdas förbund, IFMetall, KF, LO, Lärarförbundet, Svenska Pappersindustri-arbetareförbundet, SEKO, Sif, Skogs- och Träfacket, Svenska Kommunalarbetare-förbundet, Svenska Transportarbetareförbundet, TCO näringsliv: FlexLink Systems AB, Folksam, Holmen Paper AB arkiv och övriga: ABF, Europeiska unionen, Växtkraft mål 3, Statens Kulturråd (Kultur i arbetslivet), Östsam, Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd, Arbetarrörelsens arkiv och bibliotek, Statens ljud- och bildarkiv, Svenskt Näringsliv, TAM-Arkiv.