Bättre Värld AB

En rysarhelg med 1800-talsskräck

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2018 16:24 CET

Dahlströmska gården rum & frukost i Vadstena presenterar; Blotta tanken... en rysarhelg med 1800-talsskräck. Den 23-25 februari kan kulturhistoriskt boende på Dahlströmska kombineras med högläsning av rysarnoveller från 1800-talet, kvällsmat och visning av klassiska rysare på intima biograf Ugglan.

Peter och Sofia Asthamn tog över driften av Dahlströmska gården i april. Att arbeta i den historiska hospitalsmiljön väckte funderingar kring vad 1800-talet var för slags tid. Då båda har stort intresse av både litteratur och film var det inte långt till Dracula och Frankenstein.

- Det finns många paralleller med vår tid, säger Sofia. Mycket snabb teknikutveckling och urbanisering. Samhället förändrades i hög fart och det nya var både fascinerande och skrämmande. Precis som vi idag ibland tror att tekniken ska lösa alla problem och ibland är rädda att den ska ta över alldeles för mycket.

-Frankenstein skildrar till exempel å ena sidan fantastiska forskningsframsteg och å andra sidan hur farligt det kan bli när människan spelar Gud. Den version från 1931 vi tänkt visa är knappast otäck för en nutida publik. Men rädslan för kloning, eller genmanipulation handlar i grunden om samma sak, säger Peter.

Helgen anordnas i samarbete med kulturförgreningen Ugglan. I deras lilla biograf med udda fåtöljer och soffor visas filmerna. Högläsning och kvällsmat, inspirerad av temat, bjuds vid kakelugnen i Dahlströmska gårdens matsal. I mån av plats kommer aktiviteterna också vara möjliga att boka separat.

Program och ytterligare information finns här; http://www.dahlstromskagarden.se/aktiviteter/pa-dahlstromska/

Vi startade Bättre Värld AB som ett slags paraply för de verksamheter vi driver sedan tidigare och för framtida visioner. Den sammanhållande punkten är en stark vilja att dra våra strån till stacken för miljön och klimatet. Vi är oroade, men ger inte upp.

Under paraplyet finns www.battrevarld.nu där vi ger ett miljötips i veckan, driften av kulturhistoriska boendet Dahlströmska gården rum & frukost, det ekologiska hembageriet Vadstena Bröd och Nätbutiken Bättre Värld med mycket återbruk och andra miljökloka produkter. Vårt val av frivillig enkelhet har givit oss friheten att ägna oss åt det som känns mest meningsfullt snarare än det som ger mest pengar. Vi är också odlingsentusiaster och boende i den lilla, vackra staden Vadstena.