Socialdemokraterna i Uppsala

En S-ledd regering säger nej till civilflyg på Ärna

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2014 11:17 CEST

Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna i Uppsala vill öppna upp för kommersiellt lågprisflyg på Ärna och hoppas på stöd från regeringen. Blir det maktskifte och en S-ledd regering kommer Socialdemokraterna att värna Arlandas utveckling och säga nej till flyg på Ärna. Det meddelar Socialdemokraternas trafikpolitiska talesperson Anders Ygeman idag. Kommunalrådet Erik Pelling (S) i Uppsala välkomnar beslutet.

– Att Arlanda numera rankas sist av de fyra nordiska storflygplatserna är ett problem för Sverige. Om Stockholm–Uppsala-regionen fortsätter att halka efter i internationell tillgänglighet går Sverige miste om jobb och exportmöjligheter. Beskedet från Socialdemokraterna inför valet är tydligt. Om vi hamnar i regeringsställning kommer vi att värna Arlanda och säga nej till kommersiellt flyg på Ärna, säger Socialdemokraternas trafikpolitiska talesperson Anders Ygeman, ordförande (S) i riksdagens trafikutskott.

– Uppsala behöver goda flygförbindelser. Men vår civila flygplats heter Arlanda och är också kommunens största externa arbetsplats. Socialdemokraterna vill bejaka de jobb och den tillväxt som Arlanda skapar, inte konkurrera genom att öppna upp för lågprisflyg på Ärna. Den dryga femdubbling av flygtrafiken som ett tillstånd för kommersiellt linjeflyg på Ärna medför strider också mot Uppsala kommuns eget klimatmål och kommer kraftigt begränsa möjligheterna till bostadsbyggande i Uppsala stad och i närliggande tätorter, säger kommunalrådet Erik Pelling (S).

Anders Ygeman, ordförande i riksdagens trafikutskott (S)
Mobil 072-206 35 45 (presskontakt Fredrik Persson)

Erik Pelling, kommunalråd (S)
Mobil 076-137 78 79