Calidris förlag

En sällsynt skildring om hur uppväxten och livet påverkas i Jehovas vittnen

Pressmeddelande   •   Jan 25, 2016 09:31 CET

Inuti mitt andetag av Rose Carlmark ger en unik inblick i livet som sektmedlem och vägen ut ur den förtryckande gemenskapen i Jehovas vittnen. Inspiration till berättelsen kommer från författarens eget liv och egna erfarenheter.

Endast fjorton år gammal blir Magnolia Ödemark medlem i en strängt troende bibelgrupp. Fem år senare ingår hon och en man i församlingen äktenskap och förblindade av religiösa dogmer fostrar de sina tre gemensamma barn med våld och förtryck enligt rörelsens hårda regler. När Magnolia efter sjutton år blir utsparkad ur församlingsgemenskapen tvingas hon lämna kvar barnen hos pappan, oförmögen att ta hand om dem själv.

Kommer hon någonsin att förenas med dem igen? I ett livsavgörande möte hittar Magnolia svar på frågor hon ställt sig i hela sitt liv, men svaren får hon på ett helt annat sätt än hon kunnat föreställa sig och på en plats där hon aldrig tidigare sökt. Vem är egentligen den mystiska Rita?

Hennes debutroman ”Inuti mitt andetag” beskriver den utsatthet barn lever med när vuxna i dess närhet blir fanatiska. Rose Carlmark var själv en sådan förälder.

Rose Carlmark arbetar som lärare på Komvux i Ulricehamn.

För mer information och recensionsexemplar, var vänlig kontakta:

Jimmy Sjökvist
jimmy.sjokvist@calidrisforlag.se