Socialdemokrater för tro och solidaritet

En seger för den folkliga demokratirörelsen!

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2011 18:35 CET

- Broderskapsrörelsen gratulerar hela folket och demokratirörelsen i Egypten. President Hosni Mubaraks avgång är en seger för den folkliga demokratirörelsen i Egypten, säger Peter Weiderud ordförande för Kristna Socialdemokrater i en --kommentar. Samtidigt är det angeläget påpeka att situationen är mycket allvarlig och de närmsta dagarna kommer att vara avgörande för den fortsatta utvecklingen i landet. Vi skall minnas att Mubarak inte var ensam om att tjäna på diktaturen. Det är tusentals familjer, även militärer, som tjänat stora pengar på diktaturen och på korruption. Även om Mubarak nu avgår sitter alla hans bundsförvanter kvar. Det är troligen viktigt att man tidigt utser en oväldig revision som snabbt skaffar sig inblick i landets finanser.

- Uppenbart är det militären som tagit makten. Demokratiseringsprocessen måste nu ges allt stöd från det internationella samfundet, säger Weiderud vidare. Kontakt måste etableras med många grupper i civila samhället, inom politiska partier och med militärledningen för att förbereda för allmänna och fria val i Egypten. Det är troligen nödvändigt med en bred arbetsgrupp med representanter från civila samhället, politiska- och religiösa ledare samt näringsliv som reformerar konstitutionen för att skapa ramar som skyddar demokratin och ger den bred folklig legitimitet. Det är nödvändigt att alla politiska partier måste tillåtas delta och mobilisera väljare. Det vore troligen värdefullt med en slags valobservatörer som övervakar perioden fram till valet.  Egypten är ett stort land med en ung befolkning som inte alls har demokratisk vana.  Det är nu viktigt att uppmärksamma de olika minoriteter som finns i landet.

- Omvärlden har en nyckelroll till stöd för en positiv utveckling. EUs och USAs starka fokusering på stabilitet har avfärdats av de folkliga upproren i Tunisien och Egypten med samma tydlighet som avfärdandet av de auktoritära regimerna. Omvärlden har nu att visa genuin respekt för folkviljan och ge egyptierna möjlighet att bygga stabilitet med hjälp av demokrati och full respekt för mänskliga rättigheter, säger Peter Weiderud.

UPPDATERAD!

Peter Weiderud, förbundsordförande

Lars G Linder, förbundssekreterare, presskontakt
lars@broderskap.se