Recip AB

En smaklös nyhet för starkare ben

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2003 16:01 CEST

Benskörhet är en av våra vanligaste sjukdomar. Varannan kvinna och var fjärde man över 50 år drabbas av frakturer som orsakas av benskörhet. En anledning är brist på kalcium och D-vitamin. Läkemedlet Kalcipos®-D förebygger benskörhet. Det finns sedan tidigare som sväljtablett och nu även som tuggtablett, fri från smaktillsatser.

Att drabbas av benskörhet innebär ofta läkemedelsbehandling för resten av livet. Därför är det viktigt att medicinen är enkel att ta. En marknadsundersökning gjord bland 500 män och kvinnor över 44 år visar att nio av tio föredrar sväljtabletter vid långvarig läkemedelsbehandling. Trots att de flesta föredrar sväljtabletter finns det vissa som upplever det som svårt att svälja hela tabletter1.

För att tillgodose allas behov finns nu Kalcipos-D inte bara som sväljtablett utan även som tuggtablett. Tabletten har en frisk, naturlig smak utan tillsatser av smakämnen. Förpackningen har dessutom ett greppvänligt och lättöppnat lock som underlättar för patienter med nedsatt rörelseförmåga.

Kalcipos finns idag i fyra varianter för att täcka olika behov. Receptfria Kalcipos sväljtablett innehåller bara kalcium och Kalcipos-D mite sväljtablett innehåller både kalcium och D-vitamin. Receptbelagda Kalcipos-D, finns nu både som sväljtablett och tuggtablett, och innehåller förutom kalcium extra D-vitamin. Kalcipos-D rekommenderas idag av flest läkemedelskommittéer.

I en färsk undersökning bland 110 läkare uppger 90 procent av läkarna att de arbetar aktivt med att förebygga benskörhet2. Det innebär bland annat rekommendation av läkemedel med kalcium och D-vitamin. Kvinnor och män kan också göra mycket själva i preventivt syfte, såsom att äta allsidigt, vistas i solljus, motionera och sluta röka.

De frakturer som orsakas av benskörhet kostar samhället ca 3 miljarder kronor årligen3. Studier har visat att behandling i form av kalcium och D-vitamin kan förhindra höftfrakturer med 27 procent4. Kalcium är ett livsnödvändigt mineral som bygger och bevarar starkt skelett. Vitamin D underlättar upptaget av kalcium från tarmen och hjälper till att bygga in kalcium i skelettet.

För närmare information kontakta:
Mia Brundin, produktchef, 08-602 53 21/070-662538, mia.brundin@recip.se

Bakgrundsmaterial kan beställas av Mia Brundin.

1 Sifo® 2003.
2 Research International Navigare 2003.
3 Behandling av osteoporos – Rekommendationer. Läkemedelsverkets workshops, Uppsala 2001.
4 Chapuy et al, Effects of Calcium and Cholecalciferol Treatment for Three Years on Hip Fractures in Elderly Women, BMJ 1994; 308, 1081-1082