En solidarisk sjukförsäkring lönsam

Pressmeddelande   •   Apr 24, 2009 09:00 CEST

Imorgon, lördagen den 25 april, sker landsomfattande demonstrationer till försvar av sjukförsäkringen. I Stockholm anordnar Vänsterpartiet en manifestation på Mynttorget.

Nästa år riskerar 52 000 personer att förlora sin ersättning från sjukförsäkringen. Sjuka kommer att tvingas till sjuknärvaro på jobbet, ut i arbetslöshet eller direkt till socialkontoret. Orsak: de passar inte in i de nya sjukförsäkringsreglerna. Samtidigt stiger arbetslösheten med rasande fart och de sjuka riskerar att hamna längst bak i kön till varje ledigt jobb.

- Vi måste satsa på vård och rehabilitering före tvång och ekonomisk utarmning. Värna en solidarisk sjukförsäkring och stoppa jakten på sjuka. Det är mer lönsamt att få tillbaka friska människor till jobbet än att befolka arbetsplatserna med sjuka människor, säger LiseLotte Olsson (V), riksdagsledamot i socialförsäkringsutskottet.

Vänsterpartiet manifestaterar lördag den 25 april, på Mynttorget, utanför Sveriges riksdag, kl 14.00-15.00

Talare:
LiseLotte Olsson, riksdagsledamot för Vänsterpartiet i socialförsäkringsutskottet
Jenny Fjell, läkare i psykiatrin och grundare till resursbloggen
Inger Forsgren, ordförande Hiv-Sverige
Konfrencier: