IS-Event

”En Svensk Klassiker” fortsätter sin kamp mot alla andra ”klassiker” – i morgon Malmö Klassikern i Malmö Tingsrätt

Pressmeddelande   •   Okt 18, 2012 11:40 CEST

”En Svensk Klassiker” väljer att fortsätta sin jakt på alla idrottsevenemang i Sverige som kallar sig ”klassiker”. I morgon är det dags i Tingsrätten i Malmö och MalmöKlassikerns tur.
    ”Ingen näringsidkare kan ha ensamrätt på ordet klassikern som sedan länge är vanligt förekommande för olika idrottsevenemang. Det är ett så kallat degenererat ord, precis som till exempel varvet, som också är vanligt för idrottsevenemang”, säger Lena Thörnros på design- och varumärkesavdelningen på PRV enligt Skånska Dagbladet.
    Trots att PRV, som arbetar mest med varumärken, anser att stämningen är helt grundlös fortsätter ”En svensk Klassiker” att jaga lokala klassikers runt om i Sverige som startas för att vara en extra morot till personer att börja röra på sig och prova andra grenar.
    ”Vi har gått på Göteborgsklassikern och vi ska ta de andra också”, säger Michael Thorén, VD på En svensk Klassiker AB till Dalarnas Tidning.
    ”Vi vet ju inte vad det är för filurer, som vill tjäna pengar på klassikerbegreppet”, fortsätter Michael Thorén när han beskriver de olika föreningar och personer som anordnar motionsevenemang runt om i Sverige.
    ”Vi räknar inte med att förlora” säger Anders Sjöberg, ansvarig för MalmöKlassikern. ”Men om vi skulle förlora och det kostar oss mycket pengar får vi väl lägga till ett En Svensk Klassiker-tillägg på anmälningsavgiften till MalmöMilen framöver”, funderar Sjöberg.

Fredag 19 juni klockan 13.00 i sal 3a i Malmö Tingsrätt fortsätter ”En Svensk Klassiker” sin kamp.

MalmöMilen anordnades första gången i juni 2011. I år var fler än 5.000 löpare anmälda till löploppet. 15 juni 2013 är nästa MalmöMilen.
    MalmöSimmet simmades första gången 21:a juli i år. 250 simmare var med och simmade i Västra Hamnen i Malmö. 3 augusti 2013 är nästa MalmöSimmet.
    Malmö Velo Classic hade i år 700 deltagare som cyklade i mål vid Husie IP. Nästa år går loppet 14 september.

För ytterligare information:
www.malmoklassikern.se/hotad
-    På denna hemsida finns kopior och länkar till underliggande dokument samt adresser samt länkar till artiklar med citat etc från texten ovan.
Anders Sjöberg
info@malmomilen.se