BelBin Assessment

En yrkesgrupp som har många fördomar - Säljare!

Press Release   •   Sep 07, 2014 09:53 CEST

Säljhinder; ett gissel i kontaktintensiva arbeten

Kontakthinder har vi alla mer eller mindre. Kontakthinder handlar inte om Social Fobi då kontakthinder försvinner när väl kontakt etablerats. Det är innan vi vågat ta kontakten olusten, motståndet finns där. När det drabbar säljande personal minskar det förmågan att etablera nya affärskontakter och även utveckla existerande kund. Säljhinder definieras som ett emotionellt intrång som gör att personen känner en tvekan eller får en inre konflikt att etablera en ny kontakt. Det kan vara såväl på en nätverksträff som för att boka ett besök med ett prospect.

Rädsla                                                                                                                                                 Den känsla vi pratar om drivs av rädsla och några av oss har lärt oss hantera den så länge att vi inte längre känner den utan vi gör något annat istället. Där finner vi våra 12 säljhinder som är stereotyper på hur människor hanterar rädslan att etablera kontakt med människor. När hindret är påslaget är det ju inte så lyckat. 93% av alla säljare vi testat över världen har säljhinder från oskyldig till skadlig nivå. Att arbeta med ett jobb där du alltid är mer eller mindre rädd, om jag får uttrycka det så, sliter och lämnar många med alltifrån stresskador till tappat självförtroende. En och en annan har väl också tagit till flaskan för att klara trycket. Att ingen på HR eller i företag bryr sig om denna yrkesgrupp tycker jag är för dj........ Det enda vi arbetar med är hur de ska göra för att prestera bättre, det är sällan vi arbetar med människan, även om det förekommer.

Det är inte bara säljare som lider av säljhinder. Alla yrkesgrupper där du proaktivt behöver etablera kontakt med människor du inte känner, känner av sina kontakthinder. Vilka du än har av de 12, så slår de till och gör inte bara arbetet arbetsammare utan försvårar också för dig att lyckas.

Att arbeta med säljhinder                                                                                                                     Att arbeta med säljhinder är bland det viktigaste vi kan göra idag, då det leder till att säljare mår bättre, hanterar arbetet bättre och för alla företag; ja de presterar bättre också. Så det är en lönsam investering. Att satsa på människan har från ledarskapsträning till utveckling av team visat sig vara lönsamt. Dags att satsa på säljaren och ge dem samma möjligheter och inte bara en tvådagars kick off två gånger per år. Och ja, jag vet att det finns företag som gör mycket mer. Säljare har en tendens att söka sig till dessa företag då de har en bättre chans att lyckas där.

Utan säljare stannar Sverige, därför är det nu dags att satsa på dem!

BelBin malta Ltd T10F Apartment 19 TP01 Malta, www.belbin.se, info@belbin.se, tel 08-446 49 40. BelBin Malta (tidigare BelBin Svenska AB) är i Skandinavien det ledande företaget på tester för säljares produktivitet och olika team effektivitet. Vi representerar Dr M Belbins forskning om Vinnande Mangement Teams och George W Dudley och Shannon Goodsons forskning om Säljhinder - Sales Call Reluctance. Tester vi säljer är Belbins teamrollanalys Interplace och tester för att mäta säljhinder och kontakthinder. Vi har idag många erfarna skickliga konsulter som behärskar våra verktyg och som därmed kan åstadkomma stor skillnad i produktivitet hos både säljare som i olika team konstellationer. Då våra leverantörer är forskningsföretag försöker vi vara bron som binder ihop forskning med de mer praktiskt inriktade dvs våra kunder som är tränare, psykologer, konsulter, coacher m fl.

Vill du effektivisera ledningsgrupper, projektteam nyttja en erfaren licensierad Belbin konsult i Belbins Team Skills. Når inte säljarna sin budget, gör för få prospekting möten, för få avslut med andra ord underpresterar välj en licensierad Belbin konsult i Säljhinder.