Citizen Lab

Enbart 35% av myndigheterna är nöjda med sina webblösningar

Pressmeddelande   •   Sep 25, 2014 15:36 CEST

Analys och kunskapsföretaget Citizen lab har genomfört en enkätundersökning hos 75 av Sveriges myndigheter kring förutsättningar och prioriterade områden för hemsidan. Detta som en del i E-navigatorn 2014. I stort är myndigheterna nöjda med sina system för webbpublicering men missnöjda med sina färdiga webblösningar. Hela 70% är nöjda eller mycket nöjda med sitt webbpubliceringssystem men enbart 35% är nöjd med den färdiga lösningen. Här finns en stor potential i ny kunskap, rätt förutsättningar för att utvecklas och att skapa kreativitet i den egna organisationen.

Det finns säkert många förklaringar till varför sifforna ser ut så här. En förklaring som vi ser från enkäten är att många myndigheter jobbar mycket ”här och nu”. De myndigheter som är mer nöjda med sin webblösning och som har tagit sin sajt lite längre, är de som har förmågan att skapa en målbild och en tydlig plan med sitt arbete. En målbild som de kan förmedla till sina medarbetare och leverantörer, säger Camilla Stark, Digital strateg på Citizen lab. Vi ser också att de som har en webbyrå som partner för hemsidan är mer nöjda än de som enbart jobbar med en teknikpartner. Totalt har 20% av myndigheterna en webbyrå som utvecklingspartner medan 37% har en IT-konsult som partner.

Eftersom de flesta myndigheter ser sin hemsida som sin viktigaste kommunikationskanal framåt är det rimligt att minst 80% av myndigheterna borde vara nöjda eller mycket nöjda med både sin lösning och med sitt system för webbpublicering, fortsätter Camilla Stark.

Kontakt:
Camilla Stark, digital strateg Citizen lab
camilla.stark@citizenlab.se
www.citizenlab.se

Citizen Lab är ett analys- och kunskapsföretag som utvecklar besökarens digitala upplevelse av offentliga Sverige.  Det är en stark våg om effektivisering, förnyelse och innovation och här krävs kunskap, idé och inspiration om hur offentliga Sverige kan utvecklas. Det är inom detta område som  Citizen Lab agerar.

www.citizenlab.se