Coop

Enbart ekobananer på Coop Konsum och Coop Nära

Pressmeddelande   •   Aug 20, 2007 08:52 CEST

Från och med idag blir det enbart ekologiska bananer i bananhyllan på Coop Konsum och Coop Nära i Stockholm och Göteborg. De ekologiska bananerna kommer att ha samma prisnivå som de konventionella.

– Våra kunder vill handla mer ekologsikt och helst till lägre priser. Det visar de undersökningar vi gjort i vår medlemspanel. Därför känns det bra att vi kan erbjuda dem ekologiska bananer till samma prisnivå som konventionella, säger Jonny Olsson, kedjedirektör för Coop Konsum och Coop Nära.

Det är också kundernas ökade efterfrågan och därmed ökat utbud som tillsammans med effektiviseringar är de viktigaste förklaringarna till att prissänkningarna på ekobananer blivit möjlig.

Till att börja med är satsningen på enbart ekobananer en test i Stockholm och Göteborg med omnejd. Men om den slår den väl ut och det finns tillräckligt mycket ekologiska bananer så kan försöket komma att utvidgas till även andra regioner.

Redan tidigare var en av fyra bananer som såldes inom Coop Konsum ekologisk eller rättvisemärkt. Nu höjs den siffran ytterligare i och med att de konventionella bananerna lyfts bort i Stockholm och Göteborg.

Satsningen är ett led i Coops långsiktiga miljöarbete och en stärkning av marknadens redan största ekologiska sortiment.

– När vi kan erbjuda ekologiska produkter till samma pris som konventionella ser vi inte något skäl att ha konventionella, konstaterar Jonny Olsson.

5-i-topp försäljning av ekologiska frukter på Coop Konsum:
1) Bananer
2) Kiwi
3) Äpplen
4) Apelsiner
5) Päron

För mer information:
Titti Bergholtz, försäljningschef Coop Konsum och Coop Nära, 08-743 13 55
Bodil Jönsson-Lindgren, marknadschef Coop Konsum och Coop Nära, 08-743 13 07
Coops pressjour tel 08-743 23 33

Coop Sverige AB bedriver dagligvaruhandel i butikskedjorna Coop Forum, Coop Bygg, Coop Extra, Coop Konsum och Coop Nära med visionen att skapa en bättre och tryggare vardag genom lönsamma, medlemsägda butiker. Coop Sverige är en del av Nordens största dagligvaruföretag Coop Norden som ägs av konsumentkooperationerna i Sverige, Norge och Danmark och Danmark.