StepStone

Jobbar vi för hårt under semestern?

Pressmeddelande   •   Jul 21, 2009 22:15 CEST

Stor europeisk undersökning visar att endast 25 procent av EU-anställda unnar sig en ordentlig semester under sommaren.

London, Juli 2009: Tre fjärdedelar av EU-anställda arbetar under sin semester i sommar - fastän i vissa länder är man mer avslappnad än andra. En ny stor europeisk undersökning utförd av StepStone, som är global marknadsledande inom både online rekrytering och Talent Management tekniken, visar att endast 25 procent av deltagarna arbetar inte alls under sommarsemestern. 39 procent medgav att de arbetar regelbundet, kontrollerar e-post, tar telefonsamtal och håller jämna steg med pågående projekt. Ytterligare 36 procent är i beredskap och är redo att vidta åtgärder om det behövs.

Onlineundersökningen, som samlade in svar från 18.063 chefer i sex länder via StepStone´s jobbportaler, visade också att det finns stora skillnader mellan länderna. Jämfört med resten av Europa, är anställda i Danmark och Nederländerna mest avslappnade - 33 procent respektive 31 procent av dom som svarade njuter av sin semester utan att arbeta alls. Minst avslappnade är norrmännen - bara 12 procent säger att de inte arbetar eller gör sig tillgängliga under sin sommarsemester.

"Kanske beror detta på konjukturläget, eller bara den ständigt växande tillgången till mobiltelefoner och mobil e-post, men det är klart att en majoritet av de tillfrågade tycker att det är svårt att stänga bort sig helt från jobbet" säger Patricio Beck, chef för StepStones serviceavdelning för kund och kandidater i Sverige. "Alla vi behöver någon tid för att varva ner och vila, ladda om inför resten av året, så vi kanske måste arbeta lite hårdare på att slappna av i sommar?"

Detaljerad resultat av denna undersökning kan nås via följande länk:

Om StepStone

StepStone är en global ledande leverantör av mjukvara och tjänster för human capital management (HCM). Teknologin och tjänsterna hjälper organisationer att attrahera, behålla och utveckla sina talanger. StepStone grundades i Norge 1996 och noterades på Oslobörsen 2000 (Ticker@ STP.NO) samt på Londonbörsen 2008 (LSE: STPS).

StepStone nominerades och var en av tio finalister i Europa som "Business of the Year" på 2009 European Business Awards. Läs mer här

StepStone bedriver några av Europas ledande jobbportaler som matchar organisationer med potentiella medarbetare, och erbjuder ett komplett utbud av HCM-mjukvarulösningar. Med StepStones omfattande jobbportaler i Europa, har StepStone expertis av behov och efterfråga gällande dagens arbetskraft. Detta gör det möjligt för StepStone att utveckla innovativa HCM-lösningar

StepStones omfattande produktportfölj och tjänster möjliggör för organisationer att implementera effektiva HCM-processer. Servicen omfattar: attraktion och anställning, talent management, performance management, kompensationshantering, utbildningshantering, kompetenshantering samt karriär- och successionshantering.

I slutet av Q4 2008 använde mer än 1.600 organisationer, inklusive många av världens ledande företag, StepStones mjukvara och tjänster. StepStone bedriver verksamhet i 16 länder och har fler än 900 anställda. Globala kunder består bland annat av Deutsche Telekom, Aviva, PricewaterhouseCoopers, AstraZeneca, ThyssenKrupp, Fiat och Skanska.

För mer information: www.stepstone.com