Splendor Plant AB

Endless Summer - hortensian som passar perfekt i kruka

Pressmeddelande   •   Jan 14, 2010 10:42 CET

Endless Summer-familjen växer stadigt. Än så länge finns tre sorter på marknaden. The Original blommar med stora, täta, halvklotformade blomställningar. Blomfärgen beror på jordens pH-värde. Vid lågt pH blir blommorna blå, vid högt blir de rosa. The Bride är en ljuvlig, vitblommande hortensia som bortsett från blomfärgen liknar The Original. Twist-n-Shout är en så kallad lacecaptyp. Det innebär att blomställningarna är flata med små fertila blommor i mitten och en krans av större, sterila högblad runt om. Blomfärgen varierar mellan rosa och blå beroende på pH-värde, precis som hos The Original.

-       Det är förbluffande hur rikligt och länge Endless Summer-hortensior blommar, säger Erika Wallin som är marknadsansvarig på Splendor Plant. Allra rikligast blir blomningen där plantorna får mycket värme, så en solig och vindskyddad uteplats är perfekt. Och de trivs utmärkt i kruka.

Det unika med Endless Summer är att de blommar såväl på årsskott som äldre ved. De är blomsäkra, blomvilliga och härdiga i stora delar av landet.

Så lyckas du med hortensia i kruka

• Använd stora krukor som rymmer rejält med jord.
  • Välj en porös jord med stort innehåll av grov torv. Den håller strukturen längre än en blandning med mer nedbruten torv.
  • Håll jorden jämnt fuktig. Gödsla regelbundet men måttligt med flytande näring under säsongen.

Splendor Plant producerar och säljer växter till professionella kunder i partiledet. Trädgårdsbutiker, grossister, anläggare och kommuner är stora kundgrupper. Splendor Plant är Sveriges näst största partiplantskola och välkänd i branschen tack vare sin ledande ställning inom produktutveckling. För mer information om företaget se www.splendorplant.se alternativt kontakta Erika Wallin på Splendor Plant, tel: 042-373376, Erika.Wallin@splendorplant.se. Bilder för fri publicering i samband med information om Endless Summer finns på http://www.splendorplant.se/foto.html