Enea

Enea och MontaVista lanserar ny systemplattform

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2006 08:45 CEST

Enea och nordamerikanska MontaVista Software, som är den ledande leverantören av Linux för inbyggda system inom telekom, har slutit ett samarbetsavtal och gemensamt utvecklat en plattform för system med krav på hög tillgänglighet. Plattformen är benämnd NASP (Network Application Services Platform) och innefattar MontaVistas Linux och Eneas produktfamiljer OSE, Polyhedra, Element och Linx.

“I takt med att tillverkare av nätverksutrusning i allt större omfattning köper mjukvara istället för att utveckla själv, krävs mer integrerade produkter med bredare funktionalitet” säger Johan Wall, Eneas VD och koncernchef. ”Våra kunder som bygger storskaliga distribuerade telekomsystem med krav på hög tillgänglighet vill köpa produkter som förenklar deras egen utveckling och förkortar utvecklingstiden.”

“På MontaVista Software är vi mycket nöjda med samarbetet med Enea. Det gör att vi kan erbjuda branschens mest kompletta lösning för telekomsystem” säger Jim Ready, koncernchef på MontaVista Software. ”Tillverkare av nätverksutrustning som gör komplexa distribuerade system och vill spara tid och kostnader kommer att vara mycket intresserade vår plattform.”

För mer information, vänligen kontakta:
Johan Wall, VD och koncernchef, Enea AB
+46 8 507 140 00, email: johan.wall@enea.com
Håkan Gustavson, CFO, Enea AB
+46 8 507 140 00, email: hakan.gustavson@enea.com

Om Enea
Enea är världsledande inom realtidsteknologi, inbyggda system, middleware, utvecklingsverktyg, databasteknologi och konsulttjänster för avancerade distribuerade multiprocessorsystem med krav på hög tillgänglighet. Våra kunder är verksamma bl.a. inom telekommunikation, mobiltelefoni, medicinteknik och fordonsteknik/infotainment. Eneas framgångsrika operativsystem OSE finns i ungefär hälften av världens 3G mobiltelefoner och basstationer. Enea har cirka 500 anställda och är noterat på Stockholmsbörsen.

För mer information se www.enea.com